Förening Umeå City-Mariehem

Årets första medlemsträff 24/1

Kristina Hammarström berättade om UMEÅ OCH VASA UR ETT HISTORISKT SAMARBETE

Kristina Hammarström

Ulf Håkansson hälsade välkommen till årets första medlemsträff för PRO Umeå City-Mariehem dit man kommit för att lyssna till Kristina Hammarström. Ämnet för denna träff var UMEÅ OCH VASA UR ETT HISTORISKT SAMARBETE och som var en fortsättning på Kristina Hammarströms tidigare föreläsning om Umeås 400-åriga historia i oktober 2023. På ett mycket lättsamt och berikande sätt fångade hon den församlade åhörarskaran, som fick följa med på en tidsresa som med tiden band såväl De har fjorts arkeologiska fynd under vatten förutom stenrösen som är synligabåde i norra Sverige och i Finland. Kommunikationer ur historiskt perspektiv, så har det skett via båt, skidor, släde, spark och gåendes från 1500-talet fram till 1914 då trafiken upphörde och ett förbud sattes men kom sedermera igång igen (1947) då via färjetrafiken med ångbåten Pärtö som första farkost. Landskap uppstod och Umeå liksom Vasa hade sköldar. Västerbottens sköld visade 6 hermeliner och den för Österbotten hade en hjort på sin som då skulle föreställa en ren. Länen kunde ses som politiska enheter. I nutid är Umeå och Vasa vänorter. Katastrofer har skett är de stadsbränder som 1852 drabbade Vasa och 1888 Umeå. Krig fanns också med i spelet som det stora nordiska kriget på 1700-talet och 1808-1809 års krig. I Finland fördes Finlands frihetskamp och 1917 blev Finland fritt. På 1950-talet en arbetskraftsinvandring från Finland till Sverige och detta räknas som den största invandrargruppen i Umeå. Hur ser då framtiden ut? Umeå och Vasa har tagit fram en gemensam utvecklingsstrategi där tanken på en bro över Kvarken finns med. Läs mer Pdf, 224 kB.