Förening Umeå City-Mariehem

Meldemsträff 24 april

Härlig stämning med info om Friluftsfrämjande och ord quiz av 2 elever från Dragonskolan

Tilde Ivarsson och Elin Söderlund från Dragonskolan

Först på plan fick Anders Sandström, ordförande i Umeå lokalavdelning av Friluftsfrämjandet komma till tals. Hans framträdande kom att ge insikt i organisationen/ vad som görs samt en framtidsanalys omkring vad föreningen vill göra. Friluftsfrämjandet grundades 1892 och är politiskt och religiöst obundet och bygger på 7 ändamålsparagrafer. Friluftsfrämjandet är Sveriges största friluftsorganisation med 300 lokalavdelningar värnar om föreningsdemokratin och framhäver ett rörligt friluftsliv med något för alla åldrar och intressen samt vill ge förutsättningar året runt. Han visade en film om den verksamhet som bedrivs. Förutom redan befintliga verksamheter finns planer på att bl.a starta upp mountainbikecykling och långfärdsskridskoåkning. Anders Sandström avslutade sin del med att inbjuda till en frågestund där de frågor som ställdes fick utförliga svar. Han tackades med applåder för ett mycket informativt och lättlyssnat framförande, väl värt att rekommendera andra föreningar. Så tog Barbro Jonsson från styrelsen till orda för inför omröstning angående sammanslagningen med PRO Ersboda. Röstningsförfarandet visade på ett enhälligt ja. Näst på tur hälsades 2 elever från Dragonskolan, Tilde Ivarsson och Elin Söderlund fram för att genomföra ett mycket intressant ordquiz. Detta gick ut på att svara på hur många av dagens ungdomsord som kan förstås och användas av den äldre generationen. Det visade sig ge upphov till många gissningar och många muntra skratt med ett och annat, om än få rätta svar. Ett fint inslag som visar på vikten av att umgås över generationsgränserna. Hur många vet vad "haffa, cap, baxa, guzz/gäri och shoo" är-----detta bara några av alla de ord som blev lärdom för kommande tider. Tack för idag blev avskedsorden liksom Välkommen åter.