Förening Hammarö

Verksamhetsplan 2024

Läs 2024 års verksamhetplan!

gratisbild pixabay

Läs verksamhetsplan för 2024 nedan!

Verksamhetsplan år 2024 för PRO Hammarö

Inledning

Pro Hammarö skall verka för att pensionärer i Hammarö Kommun kan leva ett bra liv med omväxlande aktiviteter allt efter eget önskemål. Vi skall erbjuda studier, friskvård, resor mötesverksamhet med underhållning och intressanta föredrag i aktuella ämnen. Vi skall ha en god relation med de styrande i kommunen, politiker såväl som tjänstemän.

Verksamhetsmål för 2024

Medlemsvård och medlemsvärvning

En viktig målsättning är att vi ska bli fler medlemmar i PRO Hammarö, vi är nu ca 730 medlemmar.

Personligt brev med inbjudan till medlemskap till alla som fyllt 65 år skickas kontinuerligt ut från föreningen. Öppet hus för nya medlemmar hålls under vår och höst där vi presenterar vår verksamhet.

Opinionsbildning

Varje vår får alla medlemmar i PRO Hammarö två brev där vi berättar vad som händer under hösten och våren. Kursprogrammet finns med i brevet liksom uppgifter om resor och friskvård, datum för våra föreningsmöten i Folkets Hus samt vår PUB-afton, styrelsen presenteras med namn och telefonnummer. Aktuell information får också de PRO-are som kommer till våra föreningsmöten. Vi samlar in mailadresser för att vi på så vis skall kunna nå så många som möjligt av våra ca. 700 medlemmar. I tidningen PRO-pensionären kan alla ta del av vilka frågor som vårt förbund arbetar med.

Service och konsumentfrågor

För oss pensionärer är tillgång till varor och tjänster i närområdet av största betydelse. Kommunerna har det övergripande ansvaret för att innevånarna får bra närservice när det gäller dagligvaruhandel, apotek, post, bank och bibliotek. (Tyvärr har banken övergett Hammarö.) Hantering av kontanter blir allt svårare i vårt digitaliserade samhälle, senaste trenden är att man inte kan betala med kontanter i vissa butiker.

Vi ska driva våra frågor när det gäller äldreomsorg, vård, äldreboende som passar alla och god och näringsriktig kost. Genom att PRO Hammarö är representerat i KPR (Kommunens pensionärsråd) ska vi fortsätta att bevaka våra intressen och att påverka.

Studier

Vi skall erbjuda våra medlemmar tillfälle till studieverksamhet.

Vi skall erbjuda våra medlemmar ett aktivt skapande, kultur, datakunskap och språk i våra studiecirklar.

Vi skall ta vara på våra medlemmars kunskap och erfarenhet. Verksamheten skall motsvara våra medlemmars önskemål och förväntningar. En viktig del i studieverksamheten är tillfälle till gemenskap, sammanhållning och glädje. Vi skall ha roligt i våra cirklar.

Detaljerat studieprogram presenteras på föreningsmöten i januari och augusti. Vi skall fortsätta vårt goda samarbete med vårt studieförbund ABF. PRO Värmland erbjuder riktade kurser till våra medlemmar. Vi har en egen folkhögskola i Gysinge, som erbjuder en omfattande kursverksamhet. Studiebroschyrer ges ut vår och höst.

Friskvård

Friskvård är en stor och viktig del av vår verksamhet. Att tillsammans kunna röra på sig, under trevliga former, är viktigt för att må bra. Vi fortsätter den verksamhet vi har i dag och arbetar för att hitta nya former av aktiviteter som passar var och ens önskan och behov. Många av våra medlemmar är i dag engagerade i golf, bangolf, bowling, Qi-Gong ,vattengympa (tillsvidare stängt pga. reparation), yoga, cirkelmotion och boule

Program

På våra föreningsmöten som affischeras ute i samhället skall vi ta upp aktuella ämnen till diskussion gärna med någon föreläsare och någon form av underhållning. Kaffe och smörgås serveras vid våra möten till en kostnad av 50:-, enbart kaffe kostar 20.- Vi fortsätter att spela bingo en gång i veckan (tisdagar) på Lillängsskolan med uppehåll under sommaren. I övrigt se under ”Studier”

Vi har numera också PUB-afton höst och vår.

Boule

Boule är en egen förening där PRO och SPF ingår. De planlägger sin egen verksamhet och söker egna verksamhetsbidrag. Verksamheten bedrivs sommartid på banor vid Björkebo och under vintern i hyrda lokaler vid Djupsundet.

Blomsterfonden

Genom föreningens blomsterfond kan man lämna kondoleanser då någon avlidit. Minsta belopp är 100 kr. Hela nettobehållningen tillfaller våra 2 vårdhem Djupängen och Björkhagsgården för att användas för trivselskapande aktiviteter.

Resor

1st.långresa 5-7 dagar, 2st. 1-dagsresor, 2st. 2-4 dagarsresor

PRO Hammarös hemsida och e-post

PRO Hammarö har en hemsida på Internet. Där får du bland annat information om aktuella händelser och om vilka som sitter i PROs styrelse. Vi berättar om mötesdagar och program på våra månadsmöten. Information finns också om våra cirklar, resor och friskvård. Ett bildarkiv finns också. Besök oss på www.pro.se/hammaro Länk till annan webbplats.. Vi har nu samlat på oss ett stort antal e-mailadresser för att kunna göra grupputskick. Du kan också skicka e-post till hammaro@pro.se.

PRO Hammarö ska under 2024 arbeta för

• att öka medlemsantalet.

- att få fler aktiva medlemmar som arbetar i föreningen

- att varje medlem ska känna att medlemskapet är värdefullt

• att intressera medlemmarna för kurser som hålls i egen regi, anordnas av PRO Värmland eller på Gysinge, världens enda folkhögskola för pensionärer.

- att behålla de goda kontakterna med Hammarö kommun.

Årsmöte för verksamhetsåret 2023 hålls på Folkets hus i Skoghall den 21/2-24.

STYRELSEN