Förening Hammarö

Kommunens Seniorråd KPR

KPR - En möjlighet att påverka.

kpr

Kommunens Seniorråd KPR - en möjlighet att påverka

Seniorråd finns i nästan alla kommuner i landet och i samtliga landsting. 1976 bildades Kommunens Seniorråd, KPR, i Hammarö. Då valdes fyra representanter för PRO in i rådet och vi är lika många idag. Från SPF deltar två pensionärer.

Ordförande i Seniorrådet , som har fyra sammanträden per år, är Dag Olsson centerpartist , som är ledamot i kommunfullmäktige och ersättare i kommunstyrelsen. En representant för oppositionen brukar också delta i mötena liksom personer som är väl insatta i frågor som finns med på dagordningen.

KPR har ingen beslutanderätt, utan här handlar det om samråd och utbyte av information mellan kommunen och pensionärsföreningarna. Via KPR når viktig information ut till PRO-medlemmarna på styrelse- och månadsmöten.

Vi kan ta upp egna frågor på KPR-mötena och det gör vi ofta. Frågor som berör äldre går också ut på remiss till pensionärsföreningarna. I PRO har vi tagit för vana att besvara samtliga remisser skriftligt och dessutom berätta vad vi tycker på KPR-mötena.

Har du som läser det här någon fråga som du tycker borde tas upp i pensionärsrådet. I så fall hoppas vi att du hör av dig till oss. Tveka inte, utan ring eller skriv!

Ordinarie ledamöter i KPR:

Sammankallande Anne-Lise Rosenqvist 070-5766560

Rigmor Olsson tel: 054 - 518321