Förening Hammarö

Clevegården Seniorernas Hus

.

Seniorernas Hus invigt

Mycket folk hade samlats onsdagen den 11 februari 2009 för att vara med på invigningen till Seniorernas hus.

Clevegården PRO:s trivsamma lokaler sedan 1997

Från 1947 till 2013 - en kort historik

I juli 1947 kallade C J Nordsten några äldre herrar till Folkets hus i Skoghall och bildade Skoghall-Hammarö pensionärsförening. Vid det första årsmötet bestämdes det att medlemsavgiften skulle vara 25 öre per månad. I april 1948 hade föreningen drygt 100 medlemmar.

1949 anordnades De gamlas dag för allra första gången och många pensionärer lockades till Skoghalls Folkets park. Bussresorna kom också igång tidigt och i början betalade kommunen en årlig utflykt.

1964 började pensionärsföreningen samarbeta med ABF och ämnet för de första studiecirklarna var ”Med ålderns rätt”. Samma år kom en annan viktig hörnsten på plats när syföreningen bildades.

1970 startades Blomsterfonden som haft en fin utveckling. Fler och fler skickar kondoleanser genom fonden. Avkastningen delas ut i form av penninggåvor vid midsommartid och blomgrupper till jul på Gunnarskärsgården, Björkhagsgården och Sätter. Pengarna räcker också till uppvaktning av PRO-medlemmar som fyller 80, 85, 90 år eller mer.

1976 bildades Kommunens pensionärsråd, KPR, i Hammarö. Fyra PROare satt med i rådet och så är det än idag. Uppgiften är att bevaka pensionärernas intressen på kommunnivå.

I början av 1980-talet drogs en udda sysselsättning igång, nämligen stenslipning. Av stenarna görs bland annat vackra smycken, ofta infattade i silver, och prydnadssaker. Fyra studiecirklar arbetar med stenar och i lika många cirklar slöjdas det i trä i en välutrustad verkstad.

1997 flyttade PRO till trivsamma lokaler i Clevegården med kommunen som hyresvärd. Hammarö kommun liksom Pappers i Skoghall har varit generösa mot oss genom åren och det är vi tacksamma för. Försäljning och utlottning av broderier, smycken och saker gjorda i trä har gett värdefulla tillskott i kassan.

Mycket har hänt den senaste tiden i PRO Hammarö. Vi har numera Öppet hus för nya medlemmar två gånger om året. Under juli och augusti bjuder vi in till sommarkafé. Vi har fått fina boulebanor vid Nya Björkebo och 2007 invigdes PROs och SPFs boulehall.

På studiesidan har utvecklingen varit imponerande. PRO Hammarö ligger i topp bland de 62 PRO-föreningarna i Värmland när det gäller studietimmar.

I februari 2009 blev Clevegården seniorernas hus. Hundratals Hammaröbor kom till invigningen. PRO fick fyra nya grannar: SPF, Väntjänsten, Röda korset och Demensföreningen. Samtidigt fick vi ett nytt kök och tre nya studierum som används flitigt.

Framtiden då? Jo, vi vill ha fler medlemmar, och vår uppgift är densamma som den alltid varit – att ta tillvara medlemmarnas intressen.