Förening Arvika

Verksamheten

PRO Arvika bildades 25 maj 1943 under namnet Arvika Pensionärsförening. PRO Arvika är en förening med över 1000 medlemmar . Vi vill vara så välkomnande som möjligt så vi både kan värva nya medlemmar med samtidigt behålla nuvarnade. Vi fokuserar på att alla skall känna sig välkommna. Arvika PRO skall vara en självklar mötesplats för våra pensionärer i vår stad, där vi kan träffas, umgås och ha trevliga stunder. PRO Arvika vill lyfta fram det positiva med pensionärslivet, där vårt ledord är PRO IN I FRAMTIDEN - man skall leva livet, hela livet ut .

PRO Arvika är en attraktiv förening som kan erbjuda många aktiviteter, evenemang, resor/event och studier. Att kunna hålla sig aktiv, både till kropp och själ, inger ett välbefinnande. Vårt signum är GEMENSKAP-TRYGGHET- UPPLEVELSE .

PRO Arvika har 2 utvalda medlemmar samt en ersättare som är med i KPR (Kommunala Pensionärsrådet) och RPR (Regionala Pensionärsrådet), där vi tillsammans med andra pensionärsorganisationer, kan påverka våra politiker och förstärka inflytandet i alla frågor som gäller äldre. PRO vill sträva efter goda levnadsvillkor, god hälsa, god vård och god omsorg, för våra pensionärer, medlemmar.

PRO Arvika ingår i Pensionärernas riksorganisation (PRO), vilken är Sveriges största pensionärsorganisation. PRO är en partipolitiskt och religiöst obunden organisation, som bevakar medlemmars och övriga pensionärers intressen gällande pensioner, skatter, sjukvård, äldreomsorg och annat av vikt för medlemmarna på riksplanet.

PRO Arvika ska vara en stark lokal resurs inom PRO och som medverkar för att göra skillnad och kan påverka; distrikt, riks, regering och riksdag. Föreningen ska hålla sig ajour vad som händer och sker och utvecklas efter vad som krävs.

PRO Arvika tar fram förmåner och avtal för våra medlemmar. PRO Arvika ingår i Värmlandsdistriktet med säte i Karlstad, som även bevakar samma intressen, som PRO Riks. PRO Arvika ingår i Samrådsgruppen, av PRO föreningar, i Arvika kommun. PRO Arvika har en styrelse som sammanträder en gång i månaden.
Valda styrelsemedlemmar ingår i Kommunens Pensionärs Råd (KPR), distriktsmöten och PRO-Samrådsgrupp.

Marknad/Aktivitetsplan och Information,
är en viktig del i arbetet, med mål, visioner, förnyelse och nytänkande, detta tillsammans med styrelsens riktlinjer, medlemmarnas intressen och åsikter.

Marknadsföring,
Vi profilerar oss via vår hemsida www.pro.se/arvika Länk till annan webbplats.och via media. Direktutskick i form av informationsfolder sker till våra medlemmar.

PRO Arvikas största uppgift är att anordna olika aktiviteter, såsom boule, mattcurling, vattengymnastik, minigolf, bowling, QiGong, gymnastik, kortspel, styrketräning, cykling, promenader, PRO-klassikern, frågesport, danser, studiecirklar, resor, event, medlemsmöten, temamöten och söndagscaféer.
Att bli medlem i PRO, kostar 320 kr per år, varav 50 kr går till PRO Arvika och 70 kr till Distriktet. För att bli medlem, gå in på hemsidan www.pro.se/arvika Länk till annan webbplats., för mer information.

Välkommen till vår förening!