Förening Öregrund

Veteranen inom PRO-Öregrund

Wirginia Hellman

Wirginia Hellman. Foto Jan Stanje

Wirginia Hellman Länk foto Pdf, 2 MB.
Vår mångåriga styrelsemedlem berättar om tiden hon har varit med i vår förening. Läs hur mycket har hänt, under snart dessa 18 år, och medlemsantalet ökat.

2016-02-10
Så är det då dags för ännu ett nalkande årsmöte.
Helt otroligt vad tiden går fort som pensionär!
För min egen del går jag nu in på mitt 18.e år i vårt styrelsearbete.
Alldeles på tok för länge i en styrelse kan man tycka men den här PRO-föreningen har kommit att med åren betyda så mycket och så länge man fyller en funktion tillsammans med föreningskolleger och är kvar-välkommen så rinner tiden bara på.

En 17årig tillbakablick ger nostalgi men också så mycket som blivit gjort för vår förening PRO i Öregrund.
Blev medlem vårvintern –98, valdes till kassör årsmötet våren samma år.
Ett förtroendeuppdrag som varade i nära 11 år. Ett uppdrag som då innefattade både ekonomi, medlemsregister, födelsedagar och lite annat ”smått och gott”. Nästan ett heltidsjobb med pennan i handen, datorn hade inte infunnits sig ännu och alla jobbade helt ideellt utan någon som helst ersättning. Vår ordförande Björn Tännström var också ny på sin post, fylld av energi och ideer. Tillsammans med gamla sittande kunniga ledamöter och ett engagemang i glädje, omtanke och hjärtevärme har vi vuxit från ca. 130 medlemmar till idag nästan 300 medl.ar.
År –98 var inte ekonomin särskilt stark så gästartister som kostade var sparsamt. En teatergrupp bildades av egna förmågor som blev mycket uppskattat. Även en sång och musikgrupp under ledning av Björn Tännström startade upp. Och med paketauktioner, lotterier, gåvor och lite tiggeri till vinster knallade kapitalet uppåt och vi kunde börja bjuda in en och annan gästartist mot gage. Musikgruppen från –98 fungerar ännu med Ola Wallin, Lennart Westerlund och Sven Oleskär. Bengt Strengbom med sitt dragspel finns tyvärr inte längre. Numera är det Per Asplund som basar för sång och musik, också mycket uppskattat.
Medlemsupprop har gjorts på Öregrundstorget med kaffetermos, hembakat till och så PRO-information förstås genom åren.
I år –16 fyller vår förening 63 år och numera är det mesta av styrelsearbetet lagt via datorn, smidigt och tidsbesparande.
Ja som sagt, åren bara rinner i väg och de här 17 åren har för mig varit både lärorikt, roligt och intressant. Och att PRO-arbetet i stort behövs och är viktigt för oss seniorer har jag för länge se’n förstått. Med tre avverkade ordförande och inne på den fjärde lägger jag de här gångna 17 åren med vänner och gemenskap till min personliga minnesbank.

Wirginia Hellman

Wirginia Hellman. Foto Jan Stanje

Ser nu fram mot ännu ett bra, fint arbetsår i vår förening med trivselträffar, mån.möten, resor och cirklar under vår nuvarande ordförande Thommy Myhrberg’s omsorgsfulla ledning.

Med lite 17årig nostalgi,
Wirginia Hellman.