Förening Öregrund

2022-10-03 Trivselträff. Sjöräddningen berättar

Ordförande Thommy överlämnade en gåva från PRO-Öregrund. Foto Kjell Karlsson

Sjöräddningen berättade om sitt arbete.

(Ändring i programmet! Henrik Sundin som var tänkt att komma kommer vid ett senare tillfälle).

Det första som slog besökarna när de kom in i Societetshuset var den nya bordsplaceringen som gav ett trevligt intryck!
Stina och Kenneth var strategiskt placerade vid ingången för att sälja våra populära lotter.
Sjöräddningen i Öregrund (Sjöräddningssällskapet RS Öregrund) berättade om sin verksamhet.
De började med att berätta om de resurser med olika båtar som Sjöräddningen i Sverige har och var de olika stationerna är belägna.

Därefter redogjorde de för vilka resurser som finns i Sjöräddningssällskapet RS Öregrund. De har i dag fyra båtar av olika storlek och ett miljösläp.
Stationen är aktiv året om och lämnade kaj ca 200 gånger under 2021.
Deras räddningsområde är stort och de har även båtar placerade på andra ställen än i Öregrund.

Det var spännande att höra om hur Sjöräddningssällskapet RS Öregrund startade 1930.
Vid en del tillfällen var det stora besvär med nedisning.
Idag är det ca 30 frivilliga sjöräddare som är redo att lämna kaj inom 15 minuter dygnet runt årets alla dagar.

Efter avslutat föredrag var det fritt fram för frågor. Intresset var stort och fler i publiken ställde frågor.
Efter avslutad frågestund överlämnade ordförande Thommy en gåva frå PRO-Öregrund.

Efter föredraget serverades kaffe, jättegod smörgås och en kaka.
Tack till köksgruppen som har gjort ett bra jobb.

Efter kaffet redogjorde Inga-Lill för olika resor som är på gång.
Thommy informerade om kommande kafé som kommer att ordnas i Solsidan tillsammans med SPF Havsörnen. Kaféet kommer att vara varje onsdag med start den 12 oktober kl. 13.00.
Birger Andersson informerade om bridgekursen för nybörjare och efterlyste fler som har intresse för bridge.
Han sökte även fler som vill börja spela boule.
Slutligen var det dags att dra vinnare på lotteriet.

Våra generösa sponsorer för lotterivinsterna:
COOP Öregrund
Helena Molarin, Öregrund