Förening Knutby

Vår historia

Knutby PRO har funnit i mer än 50 år.

Föreningens medlemmar kommer från Knutby, Burvik, Bladåker och Faringe

Den 5 mars 1967 bildades Knutby pensionärsförening på initiativ av rektor Martin Karlsson och fjärdingsman Helge Jansson. Föreningens medlemmar kom från Knutby, Bladåker och Faringe och föreningen anslöts till PRO.

Föreningens syfte var att ordna sammankomster och aktiviteter för pensionärer. Tonvikten låg från början på att ordna utflykter och resor. Vår reseverksamhet har under många år samarbetat med PRO Almunge.

Första året var vi ca 40 medlemmar och årsavgiften var 10 kr. Nu är vi ca 200 medlemmar och årsavgiften är 300 kr.

Idag - 50 år senare - är målsättningen fortfarande att skapa meningsfull sysselsättning för seniorer i form av aktiviteter och studiecirklar på hemmaplan samt resor till när och fjärran.

Första styrelsen bestod av:

• Ordförande rektor Martin Karlsson
  • Sekr. postmästare Gösta Aldén
  • Kassör. fjärdingsman Helge Jansson
  • vice ordförande Anna Östlund
  • Övriga. Knut Eriksson och Hilmer Lund

Sedan dess har både ett 40-årsjubileum och ett 50-års jubileum hållits - mer om det under menyn till vänster.