Förening Fålhagen

20240517 Medlemsträff/Hemlig resa

Den 17:e Maj 2024. En solig och varm vårdag, bar det av med buss till Hemligt mål. Hela dagen var aviserad för denna rese-upplevelse. Det blev en härlig resa med upplevelser.

Personer framför träd
Oljeraffinaderi på Oljeön

Vi var 47 förväntningsfulla resenärer, som samlades utanför UKK 09:00 den 17/5. Gissningarna och spekulationerna var många, men ingen var ens i närheten av vad resmålet blev.
Efter ca 2 timmars färd, stannade bussen i det lilla stationssamhället Ängelsberg och där väntade en flotte som tog oss över till Oljeön. Väl på ön väntade guide som tog oss runt i världens äldsta bevarade oljeraffinaderi. Vi fick oss berättat hur man i mitten av 1800-talet importerade råolja från Pennsylvania i USA, lossade fartygen i Nacka utanför Stockholm och sedan fraktade råoljan med mindre båtar via Mälaren, Strömsholms kanal (med ett stort antal Slussar) till Ängelsberg och Oljeön som ligger i sjön Åmänningen. Råoljan var på den tiden tullfri, men inte produkterna som man nu kunde framställa och tjäna bra med pengar på. Vi fick se hur lysoljor, smörjoljor, paraffin m.m. framställdes på ett finurllgt sätt, kanske inte så hälsosamt, men de som arbetade i fabriken tjänade bra och hade för den tiden moderna bostäder. Hur bostäderna såg ut fick vi också se.
Efter en informativ guidning och återresa till fastlandet med flotten, var det lunch på samhällets matrestaurang. Kokt fisk eller Ängelsbergsbiff, grönsaker och kaffe. Mycket gott.
In i bussen för ny hemlig destination, det var Skultuna, där fick vi egen tid för att handla, äta glass och använda toaletter.
16:00 skulle alla vara tillbaka i bussen och där väntade en påse chips i sätet och till dessa fick vi en flaska vitt vin var. "Fredagsmys"! 17:30 var bussen tillbaka vid UKK. Det var ett gäng mycket nöjda resenärer som verkligen hade fått utbyte, nöje och upplevelser denna fantastiska fredag. STORT TACK till Lena och Tommy, som planerat och ordnat så allt fungerade till allas belåtenhet.