Förening Värmdö

Återblick från åren 1966-1991

Detta är en avskrift från ett dokument vi hittat i arkivet

VÄRMDÖ PENSIONÄRSFÖRENINGN 25 ÅR

En återblick – några axblock – från åren 1966 — 1991

Föreningen bildades under en expansiv period i vårt samhälle. Räntorna gick ned och diskontot föll från 5,5 till 5,0 %. Som en följd av detta föreslog hyresrådet att bostadshyran skulle sänkas – och till och med priset på mjölk sjönk.

Då som nu föreslog regeringen ett bantat anslag till försvaret och att Sverige skulle förhandla om inträde i EEC, som efter namnförändring blev nuvarande EG.

Öresundsbroutredningen överlämnade ett betänkande som nu gnuggats i 25 år och har samma aktningsvärda ålder som vår förening.

I övrigt var det svält och lidande ute i världen och lika svårt som nu att klara livsmedelsförsörjningen för alla människor.

I Värmdö sökte man lösa andra problem av mera lokal karaktär. Den Allmänna Tjänstepensionen – ATP – hade trätt i kraft och folkpensionärerna sig förbigångna vid jämförelsen med – det hägrande mål – ATP – pensionärerna kunde se fram emot.

Detta förhållande fick folkpensionärerna att tänka till och aktivera sig för att kunna hävda sina intressen.

PRO blev det forum de fann bäst och den 25:e nov 1966 bildades PRO Värmdö av 65 medlemmar.

Den första styrelsen bestod av – Thure Andersson, Märta Söderström, Helmer Lenman, Oskar Pettersson och Gottfrid Tunner.

I avsaknad av lokaler hölls styrelsemötena i hemmen och man alternerade både när det gällde rum och förtäring – allt utan kostnader för föreningen. Medlemmarna skänkte också saker för utlottning för att stärka föreningens kassa.

Månadsmötena i Bygdegården kunde delvis klaras med gåvor från Röda Korset och anslag från kommunen.

Medlemsantalet ökade och 1969 kunde 109 medlemmar rapporteras till PRO.

Detta medlemsantal höll sig ganska konstant men hade 1976 gått ned till 85 för att senare öka igen.

Månadsmötena hölls i samma ordning som i dag, man diskuterade, hade lokala underhållare och slutade samvaron med dans eller bingo. Röda korset bjöd ofta på kaffe och andra gånger fick man betala en lån avgift, 2,50 och senare 2 kr.

Bland de första årens underhållare måste nämnas dragspelaren Oskarsson från Norrnäs och kyrkoherden, sedermera prosten Nils Alberg, som ofta berättade om resor och andra aktuella saker. Boris, Lasse och Allan spelade på Konsums grötfester, som blivit tradition.

Tioårsjubileet skulle blir ”något extra stort” står det i protokollet och vad vi kan se i handingarna infriades denna tanke.

Jubileet firades med ett högtidstal av prosten Alberg, som också delade ut medaljer till fem styrelsemedlemmar, vilka nedlagt mycket arbete i föreningen. Bellmanskören från Stockholm medverkade och förplägnaden var långt utöver det vanliga.

En milstolpe hade passerats och föreningsarbetet gick vidare. Efter­följande år går i stort sett efter samma mönster, men en glädjande förändring var att medlemsantalet sakta ökar för att 1990 vara uppe i 142 medlemmar. Att så sker har flera orsaker, men väsentligt bidrag­ande orsak är den ökande kursverksamheten, som inleddes med kursen om Värmdö historia och fortsatte med kombinationen läsning om landskap och därefter resor i landskapet.

Inför vårt 25-årsjublileum hoppas vi få stor respons för vår kampanj för nya medlemmar. Detta skulle ge oss stimulans att arbeta vidare mot nya mål.

Värmdö i november 1991