Förening Upplands Väsby

Sommarprogrammet

Herdestund Foto Theresa

Getherdar se längst ner på sidan

Här kan du se aktiviteter och tider för sommaren i Karlsro

Eftersom det är uteaktiviteter och vi har dem i Karlsros trädgård är vi väderberoende. Om det regnar - kan det bli inställt. Kolla på vår facebooksida om du är osäker.

Stora Kaffekalaset

Tisdag den 18 juni kl 14.00-16.00
Kaffe, kakor, midsommartårta serveras. Underhållning av trubaduren Bengt Wilhelmsson

Grillkvällar och fester i trädgården

Onsdagar kl. 16.00-19.00 grillar vi den 12 juni, 3 juli 17 juli och den31 juli
Kräftskiva kl. 16.00-19.00 är det den 14 augusti
Surströmmingsskiva kl. 16.00-19.00 är det den 21 augusti

Tag med det du vill äta och dricka!

Heta stolen

Fredagen den 26 juli kl. 14.00-16. 00
Anders Mård kommmer och berättar om sin uppväxt i Runby ochframför allt i Karlsro. Hur såg det ut här då, vilken verksamhet bedrevs?
Kom och lyssna! Ställ frågor. Vi bjuder på kaffe och kaka.

Mölkky

Spela MÖLKKY fika och umgås!
Söndagar kl. 13.00-14.00. Start 2 juni. (ej 23 juni, midsommar)
Vi bjuder på kaffe, tag med eget fikabröd. .

Boule

Måndagar, onsdagar, torsdagar (även övriga dagar spelar många) kl. 11.00 - 13.00
Karlsro, Bills Backe 4 Det finns alltid plats för nya deltagare.

Ximena Salas Masso Tel: 070-795 42 56
Seved Jönsson Tel 073-074 40 24

Utegympa

Måndagar kl. 10.30
Start den 13 maj
Kerstin Mohlin Tel: 073-542 54 38
Lena Blomqvist Tel: 070-592 98 54

Qi gong utomhus

Vi njuter av friskluften nävi kör Qi gong utomhus.
Fredagar kl. 10.00. 7, 14 juni,
Fredagar kl. 10.00 5, 12, 26 juli
Fredagar kl. 10.00 2, 9, 16, 23, 30 augusti

Halina Norberg Tel: 076-882 61 80

Promeder

Onsdagspromenaderna kl. 10,00 fortsätter fram till 26 juni. Ledare: Magnus Andersson tel. 070 755 30 83

Getherdar sökes!

Även i år får vi chansen att umgås med ”våra” getter. Den 1 juli räknar vi med att 10 vuxna bockar och getter samt 8 ettåriga killingar intar Terrängparken. Parken ligger mellan Karlsro och Hembygdsgården i Runby. Djuren kommer från sitt vinterviste på Lidingö, där ägarföreningen Get2Gether håller till. Getterna kommer att vara hos oss under juli månad.

Get2Gether kommer liksom tidigare år att ha sina yogapass två kvällar i veckan i hagen. Kerstin och jag funderar själva på att ha några av våra musikgympapass på måndagarna i hagen om intresse finns för det. Getterna har tidigare år visat nyfiket intresse för de olika passen vilket varit mycket skojigt.

Vi kommer också självklart att ha Öppen Hage fyra söndagar i juli. Förra året besökte inte mindre än 350 vuxna och barn getterna vid tre tillfällen. Öppen Hage är lite av Upplands Väsbys Lill-Skansen.

Som vanligt behöver djuren dagligen få påfyllning av friskt vatten morgon och kväll och lite extra närande godisfoder i form av havre och lusern. Vid de här tillfällena passar många av oss herdar på att också borsta och kela lite extra med dem. Getterna är av naturen mycket sällskapliga. När vi inspekterar inhägnadens staket från insidan har vi ofta en yster flock som följer oss på vår rundvandring.

För att skötseln av getterna och inspektionen av hagen ska fungera på ett smidigt sätt för alla deltagare behöver vi var totalt ca 20 herdar. Det har visat sig mest praktiskt och roligast att vara två när man gör insatserna. Många har anmält sig parvis och de ”singlar” som anmält sig har vid våra uppstartsmöten enkelt kunnat finna någon som man vill samarbeta med.

Getter Foto Hans

Vi söker nu både erfarna och nya herdar för getskötsel under juli. Man avgör själv hur många dagar som man vill vara herde, om man vill arbeta flera dagar efter varandra eller om man vill sprida ut sina dagar under flera veckor. Man avgör också om man vill ha morgonpass eller kvällspass. Ett pass brukar ta ca en timme. Morgonpassen brukar starta mellan kl. 8 och 10 och kvällspassen mellan kl.18 och 20.

PRO och SPF har kommit överens om att samarbeta om getskötseln även i år och jag inbjuder därför intresserade herdar från båda föreningarna att skicka in sina intresseanmälningar. Anmälningarna bör göras senast den 10 juni. I intresseanmälan anger du namn, telefonnummer och mailadress samt gärna också tillsammans med vem du vill samarbeta.

Uppstartsmötet kommer att hållas den 14 juni kl. 13.00 i Karlsro och alla som anmält sig kommer att kallas till detta möte. Vid uppstartsmötet beslutar vi gemensamt skötselschemat. Dagen (troligtvis 1 juli) då getterna kommer, kommer en representant för Get2Gether att ge information om detaljer i getternas skötsel. Vi får då också möjlighet att bekanta oss med dem.

Välkomna med era intresseanmälningar till hassemohlin44@gmail.com.

För eventuella frågor ring 072-399 88 56.

Hans Mohlin