Förening Kärrtorp
Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Söderbysjön – värdefull natur och lång historia

Ett bad och en golfbana, det är vad de flesta idag förknippar Söderbysjön i Nackareservatet med. Men Christina Tillö och Jan Johansson hade mer att berätta om trakten vid PRO Kärrtorps kulturvandring 10 november.

Vid Söderbysjön. Jan Johansson och Christina Tillö.

Jan och Christina vid Söderbysjön.

Ett tjugotal deltagare vandrade från PRO-lokalen i Kärrtorp till Söderbysjön. Jan gav en bakgrund till hur området blev det förmodligen mest besökta naturområdet i landet. På en karta från början av 1700-talet ser man att dagens reservat stämmer nästan helt överens med den mark som då utgjorde Nacka gårds ägor. Att Stockholms stad köpte marken 1939 kan vi tacka några av friluftslivets och naturvårdens pionjärer för. En av dem var Rutger Sernander, professor i växtbiologi och engagerad när Naturskyddsföreningen bildades 1909. Han uppmärksammade hur rik naturen kring sjöarna i västra Nacka var och lobbade för att området skulle göras till en ”folkpark” till stockholmarnas fromma. Så kan man säga att det har blivit - men det var faktiskt inte förrän år 2002 som arbetet med att formellt skydda naturen kom igång.

Reservat för naturskydd och friluftsliv

Nackareservatet består idag av två delar, där den större ligger i Nacka och den mindre i Stockholm. Båda delarna ägs och förvaltas dock av Stockholms stad. En mindre del är dessutom utvald av EU som Natura 2000-område. Det beror bland annat på att Dammtorpssjön och Söderbysjön är en utmärkt miljö för några sällsynta trollsländor.
Läs om Söderbysjön och Natura 2000 på Nackas webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Läs om Nackareservatet på Stockholms webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Båtfynd och riddarborg

Framme vid Söderbysjön fick vi en välkommen fikastund utanför golfklubbens klubbhus. Här berättade Christina om hur landskapet förändrats sedan istiden, om tidiga och sena bosättningar och vilka rester som finns kvar. Tvärs över sjön finns ett gravfält från vikingatid. En torr sommar på 60-talet gjordes också ett spännande fynd – rester av en stor stockbåt som kunnat dateras till 900-tal. Sedan 1500-talet har människor bedrivit jordbruk både vid Dammtorp och Söderby. Inga byggnader står kvar, men vid Dammtorp finns tydliga spår av både boningshus och uthus. Den mark i dalgångarna som idag är golfbana var då åker och äng.

Flera deltagare i vandringen hade förstås egna minnen från trakten. Bertil Andersson visste till exempel berätta att filmen ”Singoalla” spelades in vid Söderbysjön 1949. En riddarborg byggdes då upp på berget vid badet. Filmen var en av de dyraste som spelats in i Sverige. Bland skådespelarna fanns storheter som Viveca Lindfors, Edvin Adolphson och Naima Wifstrand.
Läs mer och se bild av borgen på Wikipedia Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Stockholms stad gör nu en välkommen satsning med ny sand och ordentliga toaletter vid Söderbysjöns badplats, och har börjat provta badvattnet. När det pågått ett par år, med bra resultat, kan det här mycket populära badet få ”officiell” status bland stadens badplatser.

PRO Kärrtorps kulturvandringar fortsätter. Vi träffas varje tisdag i november, med start kl 11 utanför PRO-lokalen Kärrtorpsvägen 23. Mer information kommer på anslagstavlor och hemsida.

Den 17 november tittar vi på konst och utsmyckningar kring centrala Kärrtorp, med Leif Karlsson som ciceron.

Text: Jan Johansson