Förening Kärrtorp
PRO Kärrtorp på vandring i Kärringstan.

Samling i den lilla parken Hembiträdet i Kärringstan. Christina Tillö berättar om en av kvinnorna bakom vägnamnen.

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Lär känna kvinnorna i "Kärringstan"!

Finns det kultur i ”Kärringstan” i Enskededalen, ett område som byggdes i mitten av 1920-talet? Den frågan besvarades med ja när Christina Tillö och Janne Johansson guidade 45 deltagare i PRO Kärrtorps kulturvandring 20 oktober.

Utgångspunkt var kvinnonamnen på områdets gator. Vid starten i Kärrtorpsparken berättades om Sara Moreas väg, benämnd efter hustrun till Carl von Linné. Intressant är att hon behöll sitt efternamn, vilket börjar bli vanligt även i dessa dagar.

Under vandringen fick deltagarna veta mycket om kvinnorna bakom gatunamnen. Här följer ett några exempel.

Emilie Högqvists väg är uppkallad efter en känd skådespelerska som också var älskarinna till kronprins Oskar, sedermera kung Oscar I. Med honom fick hon två barn. Elisabet Ohlins väg har sitt namn efter en på sin tid mycket känd operasångerska och primadonna på Gustav III:s opera.

Från Elisabet Ohlins väg gick vandringen via Kristina Nilssons väg till Kajsa Wargs väg. Kristina Nilsson blev som operasångare en internationell ”superstar” och hennes liv var något av en askungesaga. Hon föddes i en jordbrukarfamilj i Småland. Hennes unika sångröst upptäcktes tidigt, och hon fick chans att utbilda sig i Göteborg, Stockholm och Paris. När hon slutade sin karriär hade hon gjort succé på de största operascenerna och blivit grevinna.

Av områdets kvinnor är sannolikt Kajsa Warg den mest kända genom sin kokbok. Hon gav själv ut den i många upplagor, och den översattes även till flera andra språk.

Via Sophie Adlersparres väg kom deltagarna till Matilda Jungstedts väg. Sophie Adlersparre stöttade många av dem som kämpade för kvinnors rättigheter i mitten/slutet av 1800-talet. Hon var bland annat med och startade Fredrika Bremer-förbundet och föregångaren till tidningen Herta.

På Matilda Jungstedts väg möttes deltagarna av sång från Jannes mobil. Matilda Jungstedt, som uppträdde bland annat som Carmen och Orfeus, är ytterligare en operasångerska bland Kärringstans gatunamn. (Totalt är de fyra.) Till skillnad från de övriga går det faktisk att än idag höra hennes röst, i en inspelning från 1905 som lagts ut på Youtube! Klicka på bilden nedan om du vill höra, sången börjar efter cirka en och en halv minut.

Nästa anhalt var Barbro Stigsdotters väg. Sant eller inte så säger berättelsen att Barbro i Ornäs räddade Gustav Vasa under hans färd genom Dalarna från kung Kristians fogdar. I ett av husen på Barbro Stigsdotters väg bodde en av de fem första kvinnorna i Sveriges riksdag, Nelly Thüring(s) som kom in i riksdagen 1922. Hon flyttade 1926 till Enskededalen. Granne bodde familjen Andersson som hade en treårig son vid namn Sten, sedermera socialminister och utrikesminister.

Sista ”kulturgatan” var Karin Månsdotters väg. Hon kom från enkla förhållanden, var ofrälse, men blev ändå Erik XIV.:s maka. Karin Månsdotter var en intressant person. Efter mordet på Erik XIV levde hon i det då svenskstyrda Finland och dog i Åbo .

Den uppskattade kulturvandringen avslutades med att föreningen bjöd på kaffe och smörgås i trädgården hos Anne-Marie Wohlin och Leif Karlsson på Dalgårdsvägen 28.

Nästa vandring, tisdagen den 27 oktober, kommer vi att titta på intressant arkitektur i Kärrtorp. Start vid PRO-lokalen kl 11:00.

Text: Leif Karlsson