Förening Kärrtorp
Kulturvandring på Nytorps gärde med PRO Kärrtorp.

Samling på Nytorps gärde.

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Kulturvandring på Nytotps gärde

Intresset för PRO Kärrtorps kulturvandringar är stort. Den 13 oktober vandrade 35 personer från Kärrtorpsparken till Nytorps gärde under ledning av Christina Tillö, som berättade om gärdets historia och planerade byggen. Vi fick också en guidning vid den nyanlagda äng som föreningen Nypan surrar tagit initiativ till.

Själva Nytorpet, som sedan länge är rivet, låg där Nytorpsbadet nu ligger. Kvar från den tiden finns syrener och ett päronträd. Men järnåldersgravar på kullen bredvid badet vittnar om att det funnits bebyggelse sedan lång tid tillbaka.

Under andra världskriget fanns ett luftvärnsbatteri på kullen. Berit Jansson, som då bodde på Söder, kunde berätta hur man kunde se strålkastarljuset från batteriet på himlen. Lämningar finns kvar på kullen.

Christina Tillö informerade om de byggplaner som finns i kanterna på Nytorps gärde från badet mot Dalens sjukhus. Förslaget innebär att cirka 600 bostäder ska byggas, varav omkring 70 ska bli seniorbostäder med hyresrätt. Badet ska också rustas upp. Enligt Stockholms stad blir det byggstart tidigast 2024.
Läs om byggplanerna på Stockholms stads webb Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vandringen avslutades på gärdet mot Björkhagen, där en representant för "Nypan surrar" berättade om hur föreningen med stöd av Skarpnäcks stadsdelsförvaltning omvandlar en del av gärdet så att bin, fjärilar och humlor ska trivas och bidra till ökad växtlighet.
Nypan surrar på facebook Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. (en sluten grupp, där du får anmäla om du vill gå med).

Nästa kulturvandring kommer att handla om kvinnorna som gett namn åt gatorna i Kärringstan (Enskededalen, nära Kärrtorpsparken). Vi samlas tisdagen den 20 oktober kl 11 vid boulebanorna i Kärrtorpsparken.

Text: Leif Karlsson