Förening Kärrtorp
Samling kring kartor och bilder, inför PRO Kärrtorps vandring till gamla koloniområden.
Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Förorten som var ett koloniområde

- rapport från en spännande vandring i regn.

År 1949 bodde en (1) person i Kärrtorp. Det var bonden i själva Kärrtorpet, som hade sina kor på en äng intill. På ett stort område runt det som är dagens centrum – där bland annat Skarpnäcks nya skola, Holmögaddsvägens bostadshus och Kärrtorpsparken ligger idag – fanns kolonilotter med grönsaksodlingar och små stugor. Norrut låg Dalens stora koloniområde.

Tisdagen den 6 oktober trotsade 15 PRO-are regnet och gjorde en kulturvandring i spåren av de gamla koloniområdena. Flera hade egna intressanta minnen från platserna vi passerade. Mest mindes säkert Elvy Fougner. Hon kunde berätta att hon som 16-åring hade träffat bonden i Kärrtorpet. Då bodde hon i Björkhagen, som byggdes några år före det moderna Kärrtorp, och brukade promenera på grusvägar till de lantliga trakterna här.

Vid samlingen gick några gamla bilder runt bland deltagarna. En fotograf dokumenterade 1949 många av de stugor och odlingslotter som skulle försvinna för att förorten Kärrtorp skulle kunna byggas. På en panoramabild annonserar ett åkeri om att de utför ”Flyttning av kolonistugor”. Och ovanpå en modern karta fick vi se en del av de gamla odlingslotterna och stugorna markerade. Det blev en hel del prat kring de bilderna innan gruppen vandrade iväg.
Se ett bildarkiv om Kärrtorps gamla koloniområden (från Skarpnäcks trädgårdsstadsförening). Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Den här gången hette ciceronen Christina Tillö. Vid några stopp efter vägen berättade hon om kolonirörelsens pionjärer i Stockholm, Anna Lindhagen och Anna Åbergsson, hur koloniområdena i Kärrtorp kom till och senare försvann. Inne i bostadsområdet Dalen visade hon också exempel på dagens mindre, men allt mer populära, stadsodlande i odlingslådor (”pallkragar”).

Vi stannade förstås vid den mest uppenbara resten av de stora koloniområdena – Koloniföreningen Dalen, med idag 43 lotter och stugor. Både blommor och stugor lyste i granna färger, och på många håll fanns äpplen och kål kvar att skörda. När vi stannade här luftade flera i gruppen minnen från en tid när området var nästan tio gånger så stort. Även många utan egen lott tog sig hit, till exempel för dans i midsommartid! Historien om hur större delen av Dalens koloniområde jämnades med marken 1968 – för att ge plats för ett storsjukhus, som sedan inte blev så stort… – är säkert välbekant.

Med goda ögon och lite historiekunnande går det att se mindre tydliga spår från koloniområdet både här och där. En del fina gamla fruktträd har till exempel blivit kvar. Spana i ”Päronparken”, Kärrtorpsparken och i närheten av Dalen!

Vid entrén till Dalens koloniförening. Christina Tillö berättar under PRO Kärrtorps vandring.

Vi vandrar vidare

Det här blev alltså en vandring i regn. Eftersom vi tror att fler hade velat följa med kommer den att upprepas tisdagen den 3 november.

Nästa kulturvandring hålls tisdagen den 13 oktober, med Nytorps gärde som tema. Start kl 11 i Kärrtorpsparken (vid boulebanorna). Vi kommer bland annat att få träffa en av initiativtagarna bakom medborgarförslaget ”Nypan surrar”. Varmt välkommen!
Läs mer om ”Nypan surrar” och arbetet med att skapa en äng för biologisk mångfald. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Text: Jan Johansson