Förening Kärrtorp
Kulturpromenad med PRO Kärrtorp. Besök i en av områdets "hemliga" parker.
Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

PRO Kärrtorp hittade "hemliga parker" i närområdet

Är det verkligen möjligt att hitta okända parker i närområdet där man kanske bott i många år? Jo, så var det när medlemmar i PRO Kärrtorp gjorde den andra kulturvandringen 29 september.

Vandringen gick i stadsdelarna Kärrtorp, Enskededalen och Skarpnäcks gård under ledning av Janne Johansson. Man började med kända parker som Kärrtorpsparken i Kärrtorp och Viloparken bakom Skarpnäcks gamla skola. I Viloparken, som nyligen rustats upp, finns enormt stora och gamla tallar. De äldsta kallas ibland krokodilträd på grund av barkens utseende.

Söder om Sockenvägen besöktes tre parker som för många var helt okända, nämligen Talmansparken, Skattmästaren och Statsministern. Skattmästaren är nyrenoverad medan Statsministern är den enklaste parken, lämplig för bollspel.

Vandringen avslutades i Gåshällaparken, som i folkmun kallas Päronparken efter två gigantiska päronträd.

Karta: kulturpromenad till "hemliga" parker.

Så här gick vi, med start i Kärrtorpsparken.

Janne Johansson berättade också om den parkplan som ska antas av Skarpnäcks stadsdelsnämnd. Den innehåller korta beskrivningar av parker och andra grönområden, kartor och foton. Men intressantast är kanske att man där också kan läsa om hur det är meningen att varje område ska skötas och utvecklas.

På köpet fick de trettio deltagarna en svamplektion av Janne, som under vandringen upptäckte blomkålssvamp, stolt fjällskivling och nejlikbroskskivlingar. De senare bildar ofta så kallade häxringar.

Ämnet för nästa vandring, den 6 oktober, är koloniområden/kolonilotter i Kärrtorp/Enskededalen förr och nu.

Om parken Skattmästaren (ur stadens förslag till parkplan).

Foto och karta av Skattmästaren, ur förslaget till parkplan för stadsdelen Skarpnäck.

Text: Leif Karlsson