Förening Stuvsta-Snättringe

Sammanfattning

Föreningen bildades vid ett möte tisdagen den 6 december 1979 av en grupp pensionärer från Stuvsta och Snättringe i Snättringe fritidsgård.
De flesta var redan medlemmar i Huddinge PRO.
Mötet leddes av Huddinge PRO:s ordförande Paul Andersson.

34 medlemmar från Huddinge PRO gick omgående över till Stuvsta-Snättringe samt 20 stycken nya registrerade sig som medlemmar.
När föreningen bildades fanns det således 54 medlemmar.

Föreningens verksamhet ända från starten har byggt på PRO:s fyra hörnstenar: Månadsmöten, Studie- och cirkelverksamhet, Resor och Samhällsengagemang. Det är också glädjande att konstatera att detta har fungerat alldelés utmärkt genom åren.

Våra månadsmöten är ryggraden i vår verksamhet. Där tas beslut om, för föreningen, viktiga angelägenheter. Där lämnas rapporter och information. Där får vi kultur och underhållning, lotterier och GEMENSKAP.
Gemenskapen är grundbulten i vår verksamhet. Vårt behov av att komma ut, träffa gamla vänner och småprata vid den gemensamma kaffetåren.

Om månadsmötena är ryggraden i vår förening är cirkelvarksamhen blodet i omloppet. Cirkelverksamheten har från begynnelsen varit livlig i föreningen. mycket tack vare de entusiastiska och outtröttliga studieledarna och cirkelledarna.

En viktig del i denna verksamhet är också teater- och konsertbesök, som från en liten omfattning på senare tid fått en allt större volym och deltagarantal.

PRO:are är ett resande släkte och PRO Stuvsta-Snättringe är inget undantag. Första resan gick till Balingsholm. Snart besöktes olika platser i östra Sverige såsom; Julita, Vaxholm, Gustavsberg och Kolmården.
Snart växte aptiten och resorna blev längre. Landskapsresorna kom och många av dem utvecklades till att bli rena kultur- och bildningsresor. En gick till "Träpatronernas land", en annan till Glasriket. En resa på Göta Kanal genomfördes också.
Utlandsresor dök upp, först till våra Nordiska grannländer och Baltikum, senare till Tyskland och på senare tid till Polen, London och Kina.
Gökotteresor har blivit en god tradition. Ottan ligger sympatiskt nog mitt på dagen och målet är ofta någon friluftsgård inte så långt hemifrån.

För en PRO:are är samhällsengagemanget naturligt. Vi skall enligt våra stadgar aktivt medverka till en utveckling som ger ekonomisk trygghet, god vård och miljö och vi skall förhandla och överlägga med myndigheterna för att påverka beslut och lagstiftning.
PRO Stuvsta-Snättringe har redan från starten varit engagerade i frågor om Lokal servic som utbyggnaden av Stuvsta Centrum, om Trafikfrågor som opinionsbildning mot förslaget att lägga ned Stuvsta Station, om bättre Bussförbindelser som införande av vinkbussar, om Vård och omsorgsfrågor som Äldreboende, om Äldrereformen och senast om kampen för ett Rättvist skattesystem och högre Pensioner.

För framtiden gäller det att komma i kontakt med de nyblivna pensionärerna och få dem som medlemmar. Vi måste också öka ansträngningarna att hålla god kontakt med dem som redan är medlemmar.
Vi måste hitta nya sätt att möta de nya pensionärerna, de med andra vanor, andra krav och andra uttrycksmöjligheter än tidigare.

För att kunna skapa en ännu bättre verksamhet för våra medlemmar behöver vi fylla på med många yngre, engagerade och kunniga personer som kan dela med sig av sin kunskap och livserfarenhet.

Föreningens ordföranden har varit:
1980 - 1981 Martin Edman
1982 - 1985 Erik Lehman