Förening Centrala Huddinge

Våra Cirklar

Våra cirklar står under överinseende av ABF. Den ska handla om något specifikt och ledas av någon som ABF utbildat och godkänt. Varje mötestill-fälle ska dokumenteras och rapporteras för att få ekonomiskt bidrag.
Här följer en lista över våra cirklar och en kort beskrivning.
Mobilnummer och e-post till respektive ledare finns i programfoldern.

FÅGEL & NATURCIRKELN har under många år samlat en stor skara entusiaster på tisdagar under vår- och höstsäsong för att under några timmar bege sig till någon fågellokal inom några mils radie från startplatsen vid föreningslokalen. Vid otjänligt skådarväder bedrivs fågelstudier inomhus, Deltagarna fördelas på de bilar som finns tillgängliga. Cirkelledaren - Gunnar Viktorsson - sköter den administrativa delen på ett utmärkt sätt och sammanställer de observationer som gjorts i en rapport som ständigt byggs på. Parallellt med fågelskådning görs också obsernationer i naturen. Klicka på länkarna för mer kunskap om fåglar och om utrustning för skådning.

Fågelkunskap Pdf, 649.8 kB, öppnas i nytt fönster.
Flyttfåglar Pdf, 212.1 kB, öppnas i nytt fönster.
Fågelanatomi Pdf, 245 kB, öppnas i nytt fönster.
Fågelskådning Pdf, 322 kB, öppnas i nytt fönster.

SLÄKTFORSKNING är en cirkel med lång historia och som har fler intressenter än platser eftersom forskningen sker mot Arkiv Digital och begränsas av hur mycket nätverket i föreningslokalen klarar av. Deltagarna använder egen utrustning och betalar den avgift (f.n 395 kr) för tillgång till arkivet.
Cirkeln leds av Birgitta Winblad.

STOCKHOLMSCIRKELN är också en långkörare med en stadig krets deltagare och som namnet antyder är fokus på Stockholm förr och nu. Studier i föreningslokalen varvas med studiebesök. Cirkeln leds av Lena Eriksson.

HANDARBETE. En uppskattad sammankomst som rullar på under ledning av Barbro Ahlbom. Deltagarna har med eget material, har trevligt tillsammans och samtidigt delar med sig av idéer och kunskaper.Träffarna äger rum varannan onsdag kl 13.00 i Väntjänstens lokal på baksidan av föreningslokalen på Sjödalsbacken 7.