Distrikt Stockholms län
Kategorier:
Gemenskap & aktiviteter
Publicerad:

De ska leda distriktets arbete

PRO Stockholms län har nu en ny styrelse som ska leda distriktets arbete. De flesta ledamöterna blev dock omvalda på årsmötet den 20 april, tre har ytterligare ett år kvar på sin mandattid.

På bilden av den nya styrelsen ovan syns från vänster, övre raden: Curre Hansson, ordförande, Åke Allard, Christer Hedberg, Alf Andersson , Lars Sundberg, Kari Nortemo och Kaj Carlberg. Främre raden, från vänster: IngaLill Norlin, Yvonne Wheeler, Karin Holmberg, Britta Kärnström, Els-Mari Eliasson, Agneta Enbom Holz och Brita Nyman

Totalt kom 96 ombud från 63 PRO-föreningar i länet till årsmötet i Hallunda Folkets hus. Verksamhetsberättelsen och den ekonomiska berättelsen godkändes och styrelsen fick ansvarsfrihet.

Ett par motioner från PRO Dalarö bifölls. Den ena vill att PRO-distriktet jobbar för att införa Vinkbuss i länet. Detta för att bryta äldres isolering. Vinkbuss innebär att den som önskar åka med Vinkbuss går till en hållplats och vinkar till sig bussen när den kommer. Styrelsen menar i sitt svar att PRO länge har försökt påverka för att få en bättre kollektivtrafik och färdtjänst för länets pensionärer, och att motionen om Vinkbuss är ett bra förslag att utgå från.

I den andra motionen vill PRO Dalarö att distriktet ska jobbar för att det ska inrättas en typ av anpassade boende för äldre, så kallade Tryggt mellanboende. Styrelsen pekar i sitt svar på att den typen av "mellanboenden" finns redan i många kommuner och kallas Trygghetsboenden. Men att Höstmötet redan har gett distriktsstyrelsen i uppdrag att kampanja för bostadsfrågan för äldre. Motionens förslag kommer att vara en del av denna kampanj.

Och bostadsfrågan för äldre togs upp efter årsmötets förhandlingar, i ett panelsamtal med fem representanter från bostadsföretag/stiftelser/föreningar - Blomsterfonden, Boföreningen framtiden (kollektivhus), Botkyrkabyggen, Botrygg, Riksbyggen och Svea fastigheter. Att det behövs bra anpassade och trygga lägenheter för äldre, men att mer kan göras och förbättras, tycktes alla vara eniga om.

Och för distriktet var detta samtal en utgångspunkt för att påverka för att få en bättre bostadssituation för äldre i länet.

Se bildspel från årsmötet (avprickning, plenum, mingel och panelsamtal) i menyn under rubrik Förtroendevald Öppnas i nytt fönster..

Text: Ragnvi Svärd