Distrikt Stockholms län
Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Tack för att du är medlem i PRO

Tack för att du är medlem i PRO, inleder PRO Stockholms läns ordförande Curre Hansson sin sommarhälsning till PRO-medlemmarna i länets föreningar. Han tackar för kampanjerna för högre pension, en bättre äldreomsorg och tandvård som vi har råd med.
I andra delen av brevet har vi lagt till tips på sommarcaféer som PRO-föreningarna ordnar runt om i länet.

Först av allt, bästa medlem, vill jag tacka för ditt medlemskap. Under hela våren har PRO drivit på om höjda pensioner. Efter att PRO i Stockholms län genomfört ett 60-tal minidemonstrationer runt kollektivtrafik och infartsleder till Stockholm, har samtliga partier i Riksdagen sagt sig vara beredda att höja pensionerna. I skrivande stund pågår förhandlingar i Riksdagen. För detta ska vi tacka oss själva! Utan vårt gemensamma opinionsarbete hade det inte lyckats. PRO:s styrka finns hos oss alla som medlemmar!

I närtid får vi reda på resultatet. Riksdagen ska besluta om de nya pensionerna i juni. Håll utkik i media!

Alla våra minidemonstrationer runt om i länet har visat på behovet av att synas och höras bättre. Rapporter från många deltagare har bara varit positiva. Många har hjälpt till. Många har känt sig nyttiga och ”lite busiga”. Plakatet med tummen upp har gett oss många tummar tillbaka. Många ungdomar har tagit bilder och lagt ut på Facebook. Många bilar tutade för vår banderoll Tuta för högre pension!

Nu får vi träffas igen. Det har nästan blivit som förr. PRO-föreningar har öppnat igen med sina verksamheter och PRO har för första gången sedan flera år ökat sitt medlemsantal. Så roligt – nu vänder det! Jag vill passa på att tacka alla PRO-föreningar som har deltagit i Seniormässor, Kommundagar och Nationaldagsfirande. Det är betydelsefullt att vi är med när det är evenemang.

Sommaren står för dörren. En kylig och lång vår ska förhoppningsvis övergå till värme, sol och kanske några sommardopp. En stor del av sommaren kommer präglas av valet den 11 september. Alla partier riktar sig speciellt till oss pensionärer som grupp. I Stockholms län är vi 375 000 som är äldre än 65 år. Vi utgör 22 procent av valmanskåren. Om vi alla beslutade oss för att KRYSSA en pensionär på listorna skulle det ge ett kraftfullt eko i politiken. Många fler äldre skulle komma in i riksdagen, regionen och i kommunerna. Partierna är tyvärr alldeles för snåla med att föreslå äldre på valbara platser. Tänk gärna KRYSS när du röstar i september.

Till sist önskar jag alla PROs medlemmar en riktigt trivsam sommar

Cure Hansson, ordförande PRO Stockholms län

e-post tis.hansson@gmail.com

Kampanjbilder samt inslag med Curre i Radio Stockholm hittar du här. Länk till annan webbplats.

# Besökstips: Föreningarnas sommarcaféer

Sommarcaféer är en populär aktivitet hos PRO-föreningarna. Vi har fått in några tips på caféer och även kollat på några föreningars hemsidor. Om du vill besöka ett sommarcafé, ta gärna med dig någon vän som du vet sitter ensam hemma. Den personen kanske blir en ny medlem, vem vet. Men kolla för säkerhets skull innan på föreningens hemsida att caféet är öppet. Här följer ett axplock på några caféer:

PRO Jakobsberg

Varje onsdag från den 8 juni till den 3 augusti, klockan 13 -15, finns PRO Jakobsberg på plats i trädgården på Hästskovägen 81. Kom förbi på en fika, köp en lott och koppla av en stund med goda vänner. Fika kostar 20 kronor.

Obligatorisk anmälan. Vid dåligt väder håller vi till inomhus, hälsar Gill Nordström, tel 070 390 81 74. PRO Jakobsberg inbjuder även till gemensamt tv-tittande på Allsång på Skansen i café 81:an. Datum: 28/6, 5/7, 12/7, 19/7, 26/7, 2/8, 9/8 och 16/8. Samling från klockan 19.30. Fika 30 kronor.

PRO Katarina och PRO Sofia

PRO Katarina och PRO Sofia träffas under sommaren varje tisdag klockan 14 på Kajsas café i Vitabergsparken. Där har PRO 10 procent på priset, dessutom kan vi be om ett kaffekort där vi efter femte stämpeln får en kaffe gratis, hälsar Gerd Lagergren

PRO Skarpnäck
PRO Skarpnäck har sommarcafé på fredagar, klockan 13-15, för alla pensionärer hela sommaren (juni-augusti) samt hösten (september-december), utom sista fredag i månaden. Adressen är Skarpnäcks torg 7. Mer information fås via skarpnack@pro.se

PRO Tullinge
PRO Tullinge har sommarcafé på fredagar under juli och början av augusti. Mer information fås via tullinge@pro.se

PRO Handen
Sommarcaféet öppnar onsdagen den 22 juni och är öppet varje onsdag till och med den 17 augusti.

PRO Trångsund

Tipspromenad med fika i Stortorpsparken under juni och augusti: den 3, 10 och 17 juni samt den 5, 12, 19 augusti, klockan 10.30.

PRO Viksjö

Sommarfika med underhållning på IFK Viksjös föreningshus, Annebodavägen.
Program:

22 juni Rockarna, tema Elvis Presley
13 juli Husbandet
17 augusti Glada låtar med Bert Öhlund,
Programmet startar klockan 14,00, samling från klockan 13.00.

PRO Lidingö

PRO och SPF driver tillsammans med Lidingö stad sommarcaféet Hustegaholm.

Caféet invigs, med underhållning av musikskolan, den 16 juni klockan 12.00.
Öppettider för Hustegaholms sommarcafé: Tisdagar – söndag, till och med 14/8. Klockan 12 -16. PRO ansvarar för tiden 18/7 - 14/8.
Kaffe/the, läsk, kaffebröd, smörgåsar och glass serveras till självkostnadspris.

PRO Norrtälje

PRO Norrtälje och Norrtälje kommun arrangerar sommarmusik med fika i museiparken fredagar, klockan 13. Gratis inträde, kaffebiljetter á 40 kronor kan köpas i entrén. Följande datum gäller: 1, 8, 15, 22 och 29 juli samt 5 augusti.

PRO Sköndal

PRO Sköndal träffas ett par gånger för sommarfika i lokalen på Sköndalsvägen 78: Tisdagen den 14 juni klockan 13.00 och tisdagen den 9 augusti, klockan 13.00. Fikastunden sker på HSB:s inre gård (baksidan av PRO lokalen), vid regn i föreningslokalen.

Text: Ragnvi Svärd