Förening Åsunden

15 september 2022

PRO Åsundens första resa efter pandemiuppehållet, var den 15 september 2022 och gick till trakterna av Jönköping. Strax efter klockan 08.00 gick den första resenären på bussen och sedan plockade vi upp medlemmar utmed vägen, tills de sista steg på i Rånnaväg. Första stoppet var på vackra Taberg. Där intogs kaffe och fralla, samtidigt som vi njöt av en fantastisk utsikt.

Sedan följde ett besök på Norrahammars industrimuseum. Vi blev förevisade flera välkända Norrahammars-produkter såsom spisar, kaminer, hästplogar m.fl. I museets tre våningar såg vi även en gedigen radiosamling från 1930 och fram till dags dato och en av Sveriges större stensamlingar. Där fanns olika objekt från de svenska hemmen under de senaste 150 åren och mycket mera.

Vi avslutade dagen på Rudenstams bär- och fruktodling strax intill Vättern. Helt otroligt att det inte långt ifrån småländska höglandet, på sluttningarna mot Vättern, finns en fruktodling på 35 ha med nästan 60 000 fruktträd, som ger 900 ton äpplen varje år. Orsaken stavas Vättern, som ger förutsättningarna för att lyckas med denna odling, på våra breddgrader. Vi fick en guidning med vår buss runtom på dessa 35 ha och fick även se de högteknologiska kylrummen och sorteringsanläggningen. Vi avslutade på Rudenstams med en god lunch och en shoppingrunda i gårdsbutiken för lokal mat av alla sorter. Det var 35 nöjda pensionärer, som bar ombord kassar med äpplen och lådor med must på bussen, för att sedan åka hemåt.