Förening Åsunden

25 Maj 2023

Ett fyrtiotal medlemmar från PRO-föreningarna i Ulricehamn och Åsunden, har besökt Cykelmuseet på Tånga Hed i Vårgårda. När bussen anlänt tog pigge, 82 åriga ungdomen Gösta ”Fåglum” Pettersson själv emot och hälsade oss välkomna. Vi inledde med en fikastund och sedan en filmvisning, som i sammandrag visade bröderna ”Fåglums” fantastiska cykelkarriärer. Därefter följde en guidad visning av själva museet som innehöll absolut allt. Mängder av tidningsurklipp både nationellt och internationellt. Cyklar, utrustning, kläder, pokaler, medaljer, bilder och mycket mera. Allt detta, tillsammans med Göstas berättelser, gjorde det till en fantastisk upplevelse. När man hör berättarglädjen och ser i Göstas ögon hur mycket han brinner för cykelsporten, historien och museet så uppfattar man Gösta som max 42 år. Ett besök här kan varmt rekommenderas. Därefter styrde bussen mot Trollabo Kvarn för lunch. Även denna plats och upplevelse var en riktig 10-poängare. Vi var flera i bussen som aldrig varit här förut, men som säkert kommer tillbaka igen. Förstklassig mat och service i en utsökt miljö. Dessutom billigt för oss pensionärer efter 13.30. På hemvägen gjorde vi också ett stopp vid Gäsene ost för provsmakning och inköp. Här kan man verkligen tala om lokaltillverkat. Mjölken från mycket närbelägna gårdar och mejeriet vägg i vägg med affären. Med över 100 kg ost i bussen, gick resan hem till Ulricehamn och Gällstad.