Förening Åsunden

Om oss

Vi har vår ordinarie samlingspunkt i en hyrd lokal som kallas Framtiden. Den ligger mitt i centrala Vegby. Där har vi merparten av alla studiecirklar och diverse mindre möten och sammankomster. Vi brukar ha cirka tio större medlemsträffar (månadsträff) varje år, då alla våra medlemmar är välkomna. Dessa månadsträffar sprider vi ut i lämpliga lokaler runt om i gamla Åsundens kommun. I dessa tio träffar ingår årsmötet, ett eget arrangerat julbord i december, en vårsupe i april/maj och en höstupptakt med god mat i augusti. I juni och juli har vi normalt inga sammankomster. På majoriteten av dessa träffar har vi olika sång- och musikframträdanden. Ibland även annan aktivitet som bingo, tävling, lek m.m. Vi delger också info från PRO, såväl riks, distriktet som Åsunden lokalt, på dessa sammankomster. Ibland har vi dessutom någon extern föreläsare som talar om ett specifikt ämne. Kan t.ex. vara försäkringar, tandvård, bankfrågor, friskvård, kommunalt ansvarig för äldrefrågor m.fl. ämnen. Givetvis har vi förtäring varje gång, allt ifrån kaffe och fralla till vårt dignande julbord. Du hittar info om kommande månadsträffar under fliken "Månadsträff och underhållning". Vi bedriver ett antal aktiviteter och studiecirklar varje år. Du hittar info om vart och ett av dem i fliken "Aktiviteter och studiecirklar". När det inte råder pandemi gör vi ett antal resor varje år. Det kan vara för att uppleva en revy, teaterföreställning eller konsert. Men även för att se och uppleva specifik byggnad, museum, naturområde, marknad eller annat som är värt ett besök. Du hittar aktuella resor under fliken "Resor". Vi försöker även att göra ett antal studiebesök varje år i vårt närområde. Då åker vi med egna bilar till och från studieobjektet. Det kan t.ex. vara en lokal industri, museum, bondgård, naturupplevelse eller andra verksamheter. Vi är även aktiva lokalt inom vår kommun, för att ta tillvara våra medlemmars intressen, behov och önskemål gentemot kommunen och andra myndigheter. Mer om det hittar du under fliken "Pensionärsrådet". Vi har tyvärr inte råd att kommunicera med våra medlemmar via brev och andra utskick p.g.a. hög portokostnad. Så all information till våra medlemmar sker på ovan nämnda månadsträffar, via annonsering i föreningsguiden i Ulricehamns Tidning, på denna hemsida och på facebook i gruppen "PRO Åsunden". Vill du vara med i PRO Åsunden är du varmt välkommen. Kontakta vår medlemsansvariga Ann-Christine Ronstad, telefon 070 650 1155 eller på e-post: ankironstad@yahoo.se Har du frågor eller önskemål är du varmt välkommen att höra av dig. Du hittar namn, telefonnummer och mejladresser under fliken "Kontakta oss".