Förening Örby

Mos strand 2014

Här kan du berätta om din förening eller verksamhet.

Den 15 maj var det dags för vårt tredje år vid Mos strand.
I år hade vi inbjudit skådespelaren och trubaduren från Göteborg - Stefan Ljungqvist.
Med sig hade han Lennart Palm som kompat Stefan sedan 1991.
Förmiddagen var underbar och Öresjön låg stilla utan en krusning. Vid halv tvåtiden började lite moln dyka upp och det började även blåsa.
När publiken började anlända kvart över två såg det allt mörkare ut. Kvart före föreställningen kom regnet in från sjön. En del paraplyer kom fram och det kändes lite obehagligt. Men - när Stefan och Lennart äntrade scenen upphörde det lilla regn som kommit och vi kunde andas ut.
Och nu fick de c:a 270 personerna som kommit en stunds högklassig underhållning.

Publik på ett soligt Mos strand

Stefan Ljungqvist är en underhållare som har en stämma som många säkert avundas. Det blev flera Evert Taubevisor och musikalmelodier. Sånt som publiken ville höra och sånger man förknippar honom med.
Ibland kan mellansnack vara lite påklistrat och onödigt. Men så inte när Stefan pratade. Med sitt lediga och personliga sätt att tala var även pratet mellan låtarna roligt att lyssna till.

Och så hade han ju med sig Lennart Palm. Han är nog annars mest känd som den som gör inspelningar till Anders Eldemans melodikryss på lördagarna. Men han är så mycket mer än så. En verkligt fullfjädrad musikant som stöttade upp sången och gjorde varje nummer allt mera hörvärt. Han fick också ett par tillfällen att briljera med några underbara solon.
När så solen kommit fram efter pausen njöt publiken verkligen av vad man var med om denna eftermiddag. En trubadur som numera kan titrulera sig pensionär och endast gör det som han tycker är roligt.
Under vintern och våren har han spelat betjänten Lurch i "Familjen Addams" i Göteborg. Med denna föreställning skall han fortsätta till hösten i Malmö för att därefter spela den på Cirkus i Stockholm.
Som sagt, En mycket lyckad eftermiddag som alla verkade nöjda med.
Och till sist uttrykte båda sin förtjusdning att få komma och uppträda på en så vacker plats som Mos strand som är som gjort för denna sorts arrangemang.

Stefan Ljungqvist