Förening Örby

Resa till Öckerö 2019

Örby PROs resa till Öckerö med flera öar.

Torsdagen 23 maj åkte medlemmarna i PRO Örby med buss till Öckerö på sin årliga utflyktsresa. Bussen från Horredstrafiken, hämtade upp 41 personer som gav sig iväg mot färjan i Lilla Varholmen för överfart mot Hönö Öckerö. Efter en stunds väntan innan avfärd, kom vi iväg med färjan och väl iland, kom våra guider in i bussen. Vi tog oss till Öckerö hembygdsförening, där vi drack 11-kaffe, med föreningens eget bakade bröd.

Huset där vi drack kaffet låg i en grupp med gamla hus som föreningen disponerade som hembygdspark. Dessa var öppna för resenärernas skull och där fanns allt från gamla tiders verksamhet till åsyn. Därefter var det dags att besöka Mariakyrkan som är Öckerös gamla kyrka. Där en av guiderna visade och berättade om denna gamla byggnad.

Därefter satte vi oss i bussen och fick en rundtur på Hälsö-Stuvö-Fotö med utsikt från bussfönstret till flera intilliggande öar. Bussresan stannade vid Klåva hamn där vi begav oss in i fiske­muséet för en guidad visning av deras fiskeri- utrustning, material, erfarenheter. Det hade säkert varit möjligt att lägga mera tid på att utforska allt detta, men det var dags att lämna för att inta vår lunch vid intilliggande Tullhuset. Den bestod av lax och potatis. Efter lunchen gavs resenärerna möjlighet till eget shoppande i ca 40 minuter innan hemfärden började. Denna hamnade mitt i värsta rusningen då färjan kom iland klockan 16.00.