Förening Örby

Resa till Grovare 2016

Lyckad augustiresa.

Måndagen 8/8 2016 gjorde föreningen sin traditionella resa för förtroendevalda och andra som hjälpt till i föreningsarbetet extra mycket. Dessa blev som vanligt bjudna på resan som i mån av plats var öppen för övriga medlemma att åka med. Dessa fick betala för mat och underhållning. Klockan elva hade bussen fyllts med 52 PRO-are och resan med Lidbergs buss startade.
Efter Borås tog chauffören Dan av vid Dalsjömotet och sedan gick färden på vindlande småvägar i det sommarfagra landskapet. Och så dyker den berömda vägskylten "Grovare 5" upp. Denna har fått stå orörd flera år sedan vägverket tvingades byta ut den mot skylten "Grovare 6" som stals ideligen.

Väl framkomna stod Marie Arturén på trappan till Grovare bygdegård och hälsade med hand var och en av resenärerna välkommen. En fin gest som uppskattades.
Efter lite information om verksamheten på Hulu gård, där Marie och hennes man bedriver fårskötsel i ganska stor skala med tillverkning och försäljning av all sorts lammprodukter samt konferensanläggning, caféverksamhet och liknande, bjöds på lunch i bygdegården. Att så enkel vardagsmat som köttkaka kunde smaka så gott var mer än man kunnat tro.
När magarna fått sitt tog Marie över med ett härligt underhållningsprogram. Hon inledde med några sånger från sin tid som dansbandssångerska i "Drifters" som under hennes tid i bandet hade ett flertal melodier på svensktoppen. Den som låg längst tid på listan fanns med i hela 26 veckor.
Det blev ett blandat program med jazziga låtar. musikalmelodier och visor. Naturligtvis bjöd hon på visor från sin rosade föreställning om Edit Piaff.
Du är min man framförde hon på ett sätt som verkligen fick de manliga deltagarnas hjärtan att smälta.
Allt framfört med glädje och humor till förinspelad passande musik. Med sitt enkla och varma sätt och verkligt fina sångröst är Marie en underbart fin artist.
Efter underhållningen gavs tillfälle att besöka hennes närbelägna affär och en loppmarknad intill.
När resenärerna vid 16.30 var hemma i Örby igen fanns det flera som menade att detta var kanske den bästa resa PRO Örby genomfört.