Förening Örby

Resa till Borås textilmuseum

Textilmuseet och Ellagården

Den 20 aug var det dags för vår augustiresa. Vi brukar varje år bjuda förtroendevalda och personer som lagt ner extra mycket arbete i föreningen. Givetvis kan även övriga medlemmar i mån av plats följa med men får då betala för ev inträden och mat. I år gick resan till Nya Textilmuseet i Borås och Ellagården i Viared.
Vädret var strålande med sol och 25 grader mitt på dan.
Första målet var Nya Textilmuseet i Simonsland. Knappast någon av de 45 resenärerna hade varit där innan så det var bara att låta ögonen titta på och ta del av allt som fanns att beskåda.
En mattutställning kallad "RE RAG RUG" tildrog sig mångas intresse. 12 skapelser i de mest fantasifulla mönster och former.

Alla tillverkade i återanvändbart material.
Övervåningen dominerades av Lars Wallin som ställde ut många av sina glamourösa klänningar gjorda för fest och bröllop samt till olika artister för deras framträdanden.
Man kunde också få titta på och även prova kläder som varit med i olika teateruppsättningar. (En del bilder från detta nedan)

Efter museet gick resan till Ellagården i Viared. En lantlig oas alldeles intill industriområdet. Där stod en härlig grillbuffe framdukad så det var bara att hugga in på allt gott. Och visst blev alla både mätta och belåtna med maten.

Under hemresan redogjorde Ulla för höstens program som börjar med möte i dagcentralen 17 sept. Då skall parkeringssituationen i Örby centrum diskuteras med medverkan av personal från Marks kommun.
Alla resenärer tackade resekommitten för en välplanerad och mycket trevlig resa.