Förening Kinna

Carmen på Göteborgsoperan

2019-11-06 PRO Kinna på Carmen

Onsdagen den 6 november reste ett sällskap PRO-medlemmar med Horredstrafiken till George Bizets opera Carmen som ges på Operan i Göteborg.

Aningen förväntansfulla och lite upprymda, för en del var besöket första gången, andra hade tidigare upplevt flera olika evenemang.

Vi anlände i god tid och fick i lugn och ro njuta av en fräsch räksmörgås, därtill vin samt en kaffetår. Serveringen var på andra våningen, därifrån vi beundrade de vackert upplysta lokalerna samt hamninloppet.

Vid föreställningens start välkomnandes man in i den tjusigt röda lokalen och kunde följa handlingen utmärkt mot stora scenen.

Föreställningen gavs på franska och vi deltog i handlingen genom en svensk textremsa. Carmen hör till en av de mest kända och omtyckta operorna. Den består av 4 akter med paus vid två tillfällen då man hade möjlighet inta förfriskningar. Titelrollen Carmen är en förförisk självständig kvinna som arbetar i en cigarettfabrik. Hon bedårar männen genom sin skönhet och sitt utmanande sätt. Tjurfäktaren Escamillo och korpralen Don José blir båda förälskade i henne och drabbas av svartsjuka, vilket får ödesdigra konsekvenser för Carmen.

Titelrollen gjordes av Katarina Giotas Länk till annan webbplats. och den vanvettigt förälskade Don José av Joachim Bäckström Länk till annan webbplats.. Escamillo, den självmedvetne tjurfäktaren som gör entré med Toreadorarian, sjungs av Mats Persson Länk till annan webbplats., medan Frida Engström Länk till annan webbplats. gör rollen som Josés ungdomskärlek, den väna Micaëla. Patrik Ringborg Länk till annan webbplats. sätter fyr på den melodiösa och dramatiska musiken. Välkända arior är Habanera och Blomsterarian. Förutom titelrollerna deltog GöteborgsOperans stora kör och orkester, barnkör, dansare samt statister.

Carmen var en enastående musikalisk upplevelse med fantastiska sånginslag och massor av dramatik. Säkert fick en del smak av ”denna världen” vilket kan ge upphov till fler operabesök i framtiden. Tacksamma återvände vi hemåt en upplevelse rikare. Tack skickas till reseledaren Owe Haraldsson som initiativtagare till operabesöket, samt även till Horredstrafikens chaufför Jonny Andersson för lugn och behaglig resa.