Förening Kinna

Lousiana i september

2019-09-12 Onsdagen den 11 september reste ett sällskap i samorganisationens regi till Louisiana i Danmark. PRO-medlemmar från Kinna samt flera andra föreningar deltog och kunde gå på bussen efter vägen.
Förmiddagsfika fick vi på Kvibille Gästgivaregård & Ostbod där vi välkomnades med smörgåsar och kaffe. Ägaren Anders Emauelsson bjöd på utförlig information om gästgiveriets historia samt bidrog även med ett musikinslag. Innan vi bussades vidare fanns det möjlighet att inhandla goda ostar med tillbehör.

Turen fortsatte mot Helsingborg med färja till Helsingör. På dansk mark kunde vi njuta av den otroligt vackra kustvägen till Humlebaek.
Framme vid museet Louisiana fick vi 3 timmar på oss att besöka anläggningen på egen hand. Under tiden gavs möjlighet till lunchuppehåll.

Louisiana grundades av Knud W. Jensen, som köpte villan Louisiana i syfte att bygga upp ett museum för modern konst. Museet ligger i en stor park vid stranden av Öresund och eftersträvar ett samspel mellan bildkonst, byggnadsarkitektur och landskapsarkitektur som blev internationellt stilbildande för moderna museer.

Museet har permanenta utställningar samt flera aktuella konstutställningar. De senaste handlade bl.a. om exil och landsflykt, samt om de senaste årtiondenas förbrukningöverflöd kallad amerikanska drömmen. En österrikisk avantgarde-konstnär visade kvinnans undertryckelse och rätten att bryta sig fri.

Den charmiga trädgården bjöd på storslagen grönska samt mängder av spännande skulpturer. Här gavs underbara små upplevelser.
En intressant dag hos det internationellt kända museet var till ända. Vi hade bjudits på en speciell och annorlunda konst.

På hemvägen gjordes matstopp hos Rasta på Hallandsåsen och sista biten hem följdes vi av ett ihållande regnväder.
Tack till Horredsbussens chaufför Göran för den trygga körningen samt till reseledaren Margareta Ljungström som informerade oss utmärkt under resan samt hade stort ansvar för oss alla så vi inte missade båt och buss.