Förening Kinna

Samorganisationen i Mark på resa till Apolda

Apolda

2019-10-04 PRO Samorganisation i Mark på resa till Apolda

Sedan 1994 har staden Apolda i delstaten Thüringen i Tyskland ett vänortsavtal med Marks kommun. Apolda är känt under namnet ”klockstaden” tack vare sin 250-åriga tradition av klockgjutning. Tillverkningen av trikåtyger och stickade varor är en annan månghundraårig tradition som utmärker staden.Tidigt på torsdagsmorgonen den 26 september reste 48 pensionärer från Marks kommun till Apolda för att fira lök- och ölfestival. Fredagen inleddes med en rundtur i bryggeriet där vi fick provsmaka deras öl och även njuta av en Thüringer Rostwurst.

Förre borgmästaren i Apolda Michael Müller, som är svensktalande, hälsade oss välkomna och guidade oss runt i centrum innan lökfesten invigdes. Kvällen tillbringade vi i grannbyn Oberossla där vi bjöds på en välsmakande buffé.

På lördagen besöktes lök marknaden där kunde vi lyssna på härlig musik, dricka öl och inhandla prydnader gjorda av bl a lök och eterneller. Lördag eftermiddag blev vi bjudna på kaffe och kakor av en pensionärsförening och kunde även utbyta erfarenheter om pensionärsliv och äldrevård. På kvällen var det dags för den stora ölfesten i bryggeriet, där flödade ölet och musiken och den som ville kunde även ta sig en svängom på dansgolvet. Söndag förmiddag lyssnade vi på bryggeriets egen orkester som underhöll i bryggeriet. Efter lunch på restaurang Parkidyll besökte vi Olle DDR, det är ett museum som visar hur man levde på DDR tiden. På söndagskvällen åt vi en gemensam måltid tillsammans med nuvarande borgmästaren och brandchefen med fru. Måndag morgon var det dags för hemfärd, våra vänner i Apolda mötte upp vid bussen och önskade oss en fin resa hem. Sent på kvällen var vi åter i Marks kommun efter några trevliga dagar i vår vänort.