Vi rekommenderar att du uppgraderar din webbläsare för en bättre upplevelse.
… bussen. Och vi ser hur gata efter gata i Malmö grävs upp och trafiken läggs om. Orsak: de byggs om för fler superbussar.
Många gnäller, klydd idag men det bygger hållbarhet för våra barnbarn. En liten men påtaglig åtgärd för klimatet!
Efter 5:an blir buss 8
nästa MalmöExpress, 24 meter lång. Sedan är 4:an, 2:an och 10:an i turen. Fem stråk.
Därför har Davidhallsgatan gjorts om i snart 1,5 år, och fler gator ”drabbas”. Superbussarna kräver raka linjer, egna körfält, nya hållplatser och gatunivåer.
Det är en del i det sk storstadsavtalet – där staten betalar hälften av nysatsning på tåg, bussar och cykelstråk, mot att Malmö betalar den andra hälften och dessutom förbinder sig att det byggs 26.000 nya bostäder.
Inte så långsökt faktiskt…. när vi vet att politiken satsar på att Malmö några år in på 2040-talet ska vara en halvmiljonstad, växa från 351.000 till 500.000 invånare. Det kräver fler bostäder, bussar och cykelled.
Vad har det med PRO och stadens äldre att göra!
Mycket! Antalet äldre ökar och vi lever till ännu äldre, så det nya Malmö måste anpassas även för oss. Mer tillgängligt! Äldre ska leva, våga sig ut, nå runt i stad, och bo bra.
Det viktiga med storstadssatsningen är att den är hållbar. Tåg, elbussar och cyklar leder trafiken bort från det fossildrivna, dvs bensinbilar. En klimatsatsning. Sedan är det för samhället – både politiken och folkliga organisationer som PRO – att se till att planering och byggen anpassas även till äldre.
På Centrala Pensionärsrådet senast fick vi information om storstadsavtalet. Den nya regeringen har redan backat och skrotar höghastighetståg mellan Stockholm-Göteborg-Malmö. Men 50 procents statlig finansiering på bussar, lokaltåg och cykelleder gäller om Malmö uppfyller sin andel av bostäder.
Det blir stora förändringar med paketet:
Olika linjer sammanstrålar med Värnhem, Malmö C, Gustavs och Södervärn som knutpunkter. Antalet bussar ska öka från 231 till 400 och gå var femte minut, viktigt för att få folk att ställa bilen.
Nackdelen är att det blir längre mellan hållplatserna – långa bussar kräver längre stråk! 2031 ska alla bussar vara el-drivna och Skånetrafiken bygger två nya egna bussdepåer. Allt det kallas ”tillgänglig infrastruktur”.
Finns fler nackdelar
Av de över 26000 nya bostäder är mer en hälften redan klara. Malmö bygger inte själv, utan gör detaljplan VAR, sedan står byggherrarna i rad för att bygga. Och VAR, områdena, är utpekade: längsmed superbussgatorna, allt innanför yttre ringvägen.
Så låter det! Men äldre känner av nackdelar. Många PRO:are är rädda för att det byggs på grönområden mellan höghusen och i parkerna.
Holmastaden t ex. Där rivs Holma Folkets Hus (inom två år) för att ge plats åt nya bostadshus, grönområdet intill Pildammsvägen försvinner och de boende får längre att kryssa fram till 6:ans hållplats.
PRO:s frågade om fler demens- och särskilda boenden, förhoppningsvis även trygghetsboenden, räknas in, och vi fick svaret: JA! Staten frågar inte efter vilken typ av bostäder bara det blir fler.
På alla områden ska man ”prata med de boende”. Det är lag på det! Man ska lyssna när boende klagar, att de inte vill ha nya hus så nära. Men leder det till något?
Det beror på hur starkt vår röst hörs. Seniorer på Bellevygården reser redan ragg att ”solen aldrig kommer att nå ner till de lägre våningarna”.
Detta berör många i malmöbor, äldre som yngre, på olika sätt. Hur tillgängliga blir bostäderna? Alla blir ju äldre en dag. Och man ska våga gå ut. MKB:s projekt med social hållbarhet (= aktiviteter för äldre i särskilda hus) framhålls som bra exempel, men viktigast är att det blir måttliga hyror i de nya bostäderna. Det avgör de mångas ekonomiska möjlighet att bo bra.
Nu fick CPR informationen, inte fel om en PRO-förening ordnar möte kring detta.
Text: Susanne Björkenheim
Foto: Ingrid Mardell