Vi stödjer inte din webbläsare!

Vi rekommenderar att du uppgraderar din webbläsare för en bättre upplevelse.

Förening Landskrona Västra

Rhen Mosel resa

Personer framför träd
Bild från Moseldalen

PRO Gourme och vinresa till Moseldalen 28/9-4/9-2021

En underbar resa till Moseldalen där Moselfloden ringlar sig fram, flankerad av branta vinodlingsbeklädda bergssidor, genom ett idylliskt landskap där tiden stått stilla och riddarborgarna vilar tryggt på bergsknallarna.

Vinodlingarna hör till de medst välbekanta i Tyskland och de porlande Riesling vinerna har nått sitt världsrykte.

Dag 1 Resan startade redan kl 07.00 via Öresundsbron och färjan Rödby-Puttgarden. På kvällen framme vid övernattningshotellet AchatHotel Monheim. Enda dagen med lite regn, annars ett strålande väder. Gemensam middag denna som alla de andra dagarna.

Dag 2 på vägen till Ernst stannade vi till i Rüdesheim hos Georg Breuer för vår första vinprovning. Därefteråkte vi till vårt hotell Hotel Pollmans i Ernst.

Dag3 var det dags för nästa vinprovning i Senheim hos Schlagkamp där vi fick smaka på vin och likörer.

Dag 4 besökte vi Trier som är den äldsta stade i Europa norr Alperna och tillika Tysklands äldsta stad.

Dag 5 var det åter dags förvinprovning i Cochem hos Hieronimi Wein- och Sektkeller. Under översvämningen då man fick så mycket regn hade man vatten 1,5 m upp på bottenvången men av detta syntes ingenting nu.

Dag 6 var det dags för hemfärd och bussen var fylld med härliga viner som vi inhandlat vid vinprovningarna.

En mycket trevlig och minnesvärd resa som vi får tänka tillbaka på i vinter.