Förening Härslöv

Medlemsträff 12 april

PRO Härslöv har haft medlemsträff den 12 april 2022. Vi var ett 30-tal medlemmar, som hade kommit till denna träff. Ordf. Anne-Marie Nilsson hälsade de närvarande välkomna. Hon vände sig speciellt till Ulla Engström från Ängelholm, som skall visa oss ”hur man viker böcker”.

Ulla Engström hade med sig lite olika alster, som hon hade gjort. Det var bl a porträtt, olika djur, samt inte minst så hade hon gjort en bok, som var i två våningar med texten ”PRO Härslöv”. Denna skänkte hon till vår Förening. Det lättaste att börja med sa hon var ”igelkottar”. Bland det största arbetet hon gjort var en bok i 3 våningar med texten: ”Spannarpsortens Hembygdsförening”. Att vika böcker kommer från japanernas origami. Origami är konsten att vika papper till tredimensionella objekt. Det finns ca 5.000 personer i Sverige som pysslar med detta. Det finns även en grupp på Facebook, för dem som är intresserade. Man kan köpa mönster till ett pris av ca kr 80:-/120:-. Hon har även kurser, för dem som vill förkovra sig mer i denna konst. Kursen omfattar 3 timmar och kostar 250:- inkl. fikat hemma hos henne.

Sedan blev det dags för fika och även dragning i vårt lotteri med skänkta vinster. Därefter skildes vi åt efter att ha haft en trevlig och givande eftermiddag.

Anita Svärdh