Förening Braås

Omkring trettio medlemmar åkte med egna bilar till Madesjö kyrka den 20 april, 2023 för att besöka kyrkstallarna

Avresa från Braås kl. 9 och vid ankomsten kaffe med våffla. Därefter en guidad rundvandring i kyrkstallarna som gjorts om till hembygdsmuseum. Som mest fanns det kyrkstallar till 500 hästar vid början av 1900-talet. De flesta revs efter hand när behovet av häst avtog. Det blev ved under kriget av rivningsvirket. Madesjö kyrka byggdes på 1700-talet stor nog för att ge plats till församlingsborna. Efter rundvandring med guide körde vi till Pukebergs glasbruk. I väntan på lunch kl. 13 kunde vi ta en titt på glastillverkning i glasskolan. Efter lunch i restaurangen blev det sedan enskild hemfärd till Braås.