Förening Braås

Kyrkeby Bränneri

Den 18 april, 2024 åkte drygt tjugo personer på en gemensam resa med bil till Vissefjärda och Kyrkeby bränneri som nu drivs av Hembygdsföreningen där. Det var lite överraskande att en stor sprittillverkning fanns bara några mil söder om Braås. Numera bränns sprit igen enligt tillstånd från myndigheterna men av frivilliga krafter som lärt sig den komplicerade processen att få fram fyra kubikmeter ren 50% finsprit från potatis och kornmalt varje år. Vi guidades runt av en skicklig guide som kunde beskriva historien och processen att göra sprit.

Bränneriet startade redan i slutet av 1700-talet efter tillstånd från kungen Gustav III. Han passerade förbi på väg till Karlskrona och fogden Gösta Persson i Vissefjärda lyckades med hjälp av tjänstefolket stoppa kungen och bjöd in honom på lunch. År 1772 förbjöd kungen husbehovsbränning och delade ut tillstånd till några brännerier. Lunchen med kungen blev lyckosam och Kyrkeby bränneri blev ett av dessa. En ångmaskin driver hela bränneriet med ånga till destillationen och drivning till de olika maskinerna. Flera sorter snaps kan köpas på Systembolaget, Kyrkeby Ettan, Kyrkeby Citron och Kyrkeby Enbär.

Efter besöket på bränneriet blev det kaffe och fralla på Café och Choklad I Vissefjärda.

(Foto: Marianne och Ulf Arfvidsson)