Förening Berga

Verksamheten 2021

Verksamhetsberättelse för år 2021
Berga PRO den 1 januari 2022

Styrelse och funktionärer under året.
Ordförande: Kurt Brunskog
Vice ordförande: Kjell-Åke Lundquist
Kassör: Rita Svensson
Sekreterare: Birgitta Andersson
Vice sekreterare: Kajsa Svensson
Studieorganisatör: Kjell-Åke Lundquist
Ledamot: Berit Axelsson
Lotteriansvarig: Ann-Kristin Svensson
IT och försäkringsansvarig: Kjell-Åke Lundquist
Ersättare 1: Gunilla Lundquist
Ersättare 2: Gunvor Ahlbin
Ersättare 3: Ulf Englund
Revisorer: Irene Karlsson och Yvonne JonssonRevisorssuppleanter: Tommy Wahlberg och Kenneth Sjöstrand
Ombud ABF: Kjell-Åke Lundquist
Ersättare ABF: Gunvor Ahlbin
Distriktsombud: Kurt Brunskog
Ersättare distriktsombud: Kajsa Svensson
Samorganisationen: Irene och Bernt Karlsson
Motionskommittén: Bernt Andersson och Bo Svensson Bernt Karlsson.
Rese och festkommitté: Berit Axelsson, Kurt Brunskog, Rita Svensson.
KPR: Anita Östlund
Ersättare KPR: Kurt Brunskog
Valberedning: Tommy Wahlberg Ritva Hård och Gustav Svensson

Medlemsantal: Föreningen har i dag 166 medlemmar. Föreningen har fått 6 nya medlemmar under året. 2 döda och 2 har begärt utträde.

Berga PRO har under året hållit 12 styrelsemöten varav 3 telefonmöten.
Upptaktsmöte, 3 medlemsmöten, inklusive årsmöte under senare delen av året. Corona pandemin har orsakat att det inte varit möjligt att samlas.
Upptaktsmötet hölls i Hembygdsparken den 26/8 var välbesökt och uppskattat. Medlemmarna bjöds på kaffe och Edward C. Johansson underhöll.
Årsmötet hölls den 13/9 i Missionskyrkan Lagan med val av styrelse och funktionärer. Parentation över 4 bortgångna medlemmar 2020, Karin Johansson, Herbert Ekström, Ebba Eklund och Jan Andersson. Sånggruppen sjöng. Medlemmarna bjöds på kaffe och smörgåstårta och Bälgskrynklarna underhöll.
Den 11/10 samlades ca 60 medlemmar i Missionskyrkan och Bengt-Göran Söderlind stod för en uppskattad underhållning.
Sista mötet för året hölls den 8/11. Milan Krejci sjöng till gitarr och munspel.
Därutöver har det på samtliga möten varit mötesförhandlingar med skrivelser och rapporter från riksorganisationen och distriktet. Även det som händer i samorganisationen, KPR och äldre rådet har delgivits medlemmarna.
Vid samtliga möten har Birgitta läst ur sin Farfars bok om uppväxten på landet i slutet av 1800 talet.
Det har sålts lotter och vinster har utdelats. Föreningen har även sålt ett antal av PROs skraplotter.
Valda representanter har deltagit i konferenser och möten med distriktet, KPR, äldre rådet, samorganisationen och ABF. Mycket via telefon.

Årets studieverksamhet.
Gunilla Lundquist har fortsatt med läsecirkeln.
Berga PROs sånggrupp under ledning av Börje Axelsson Har övat vid några tillfällen under hösten samt gjort ett framträdande i Kvänarp.

Årets motionsaktiviteter
Boule vid boulebanan har spelats från april till oktober.
Klubbmästerskap i boule har hållits och Klubbmästare blev Elisbeth Oskarsson och Bo Svensson på andra plats Ritva Hård och Birgitta Andersson, trea blev Rita Svensson och Kurt Brunskog.
Bowling på onsdagar i Sunnerbohallen har varit möjligt 10 gånger under hösten. 24 deltagare
Hela året har en grupp med 15 till 20 deltagare promenerat på torsdagarna, Rita och Berit har sett till att deltagarna bjudits på kaffe efteråt.
8 medlemmar har deltagit i Motionskampen

Rese och festkommittén
22/6 Våffelcafé ute vid stationen
29/7 Grillning vid Stationen..
22/8 Nationell Friluftsdag vid Stationen med tipspromenad, korvgrillning, lekar och kaffe.
21/10 bussresa till Kosta
18/11 Kalkonmiddag på nygård
9/12 julfest på Lagadalen
Alla arrangemang har varit välbesökta och uppskattade. En särskild eloge till fest och resekommittén för att de tillsammans med styrelsen ordnat de aktiviteter som varit möjligt att genomföra för medlemmarna.

Stationen: Stationen har varit en stor tillgång under detta märkliga år. Där har föreningen kunnat genomföra och utgå ifrån på de aktiviteter som varit möjliga. En samlingspunkt som de flesta känner till.

Uppvaktningar
Under året har föreningen uppvaktat följande medlemmar med blommor. 80år:Majlis Lindberg, Marianne Månsson, Bengt Jönsson, Evert Henningsson, Monica Johansson, Bernt Andersson, Kajsa Svensson, Olof Ekström, Sigvard Svensson, Elisbeth Oscarsson, Ingvar Eklund, Gun-Britt Cederholm, Jack Edström och Yvonne Jonsson. 90 år: Tryggve Gunnarsson. De flesta jubilarerna har besökts i hemmet.

PRO vetartävlingen
RRO-vetartävlingen inom samorganisationen ordnades av Berga som vann och fick tävla vidare i Hovmantorp.

Dahlinska fonden
Berga Pro har under året fått ett bidrag ur Dahlinska fonden på 20 000kr, detta har bidragit till att föreningen kunnat ordna och subventionera olika arrangemang för medlemmar och pensionärer i Lagan

Tack.
Styrelsen vill rikta ett tack till alla som jobbar på olika sätt inom föreningen och till alla medlemmar som deltar i möten och aktiviteter. Utan Ert deltagande och arbete hade det inte varit möjligt att driva en trivsam förening med god gemenskap.

Dag som ovan
Berga PROs styrelse