Förening Berga

Det här gjorde vi 2010.

Två personer med hund

Verksamhetsberättelse för år 2010 Berga PRO den 3/2 2011

Styrelsen samt övriga funktionärers medverkan har under verksamhetsåret haft följande sammansättning:
Ordförande: Ebba Eklund
KPR: Bertil Rosenlind
Suppleant KPR: Inga-Britt Brorsson-Johansson
Valberedningen: Tryggve Gunnarsson, Monica Johansson och Maj-Britt Andersson

Föreningen har under verksamhetsåret 2010 hållit 9 styrelsemöten och 9 månadsmöten bland dessa inräknat årsmötet i februari där Anders Fall höll parentation över avlidna medlemmar och det förrättades val av styrelseledamöter och övriga funktionärer.

På månadsmötena har det efter sedvanliga mötesförhandlingar med information om skrivelser, rapporter, och studier m.m. företagits lotteridragning, serverats kaffe med bröd och bjudits på underhållning av skiftande slag.

Årets underhållare på våra månadsmöten har varit Krister och Jan-Erik med sång till dragspel och gitarr i januari och Lagansonen Börje Axelsson som underhöll på årsmötet i februari med visor till gitarr. I mars bidrog föreningens egna medlemmar till underhållningen i form av roliga historier och anekdoter och Ebba berättade om sina barn och ungdomsupplevelser.
Glada Toner var hos oss i april och i Maj fick vi besök av Janssons blommor som visade oss sina fina blomsterarrangemang. I augusti bjöds det på intressant underhållning av Agne Karlsson som visade bilder och berättade om natur och djurliv i Sydafrika. I september kom Gunnel Kanstrup med information från ABF
och gav oss råd och tips om olika ämnesområden lämpliga för studiecirklar. I oktober kom linedansare från hjärt- och lungsjukas förening i Ljungby som bjöd på en fin dansuppvisning och årets sista månadsmöte i november bevistades av Ingvar Andersson som berättade om Jokkmokksjockes liv varvat med visor till
gitarr.

Valda representanter i styrelsen har deltagit i vårens och höstens konferenser samt i möten med KPR, samorganisationen och ABF.

Delar av styrelsen samt övriga medlemmar har även tagit del av utbildningar och kurser som har funnits tillgängliga bl.a. en datautbildning för hemsideansvariga på kursgården i Gysinge i April, samt en kurs i hälsosamt åldrande anordnad av äldrepedagogen Gustav Larsson.

Studiecirklar i trädgårdsarbete har anordnats av Anita Östlund i Hult i 2 omgångar vår och höst och två bokcirklar har hållits med Ann-Britt Petersson som ledare. Ann-Britt har dessutom på några möten läst upp delar ur broschyren "säkerhet i vardagen"som ger information om hur man undviker bl.a. fallolyckor. Den 17/11 startade Kjell-Åke Lundquist upp en datakurs på 5 tillfällen, med 9 deltagare på ABF i Garvaren Ljungby.

Det har även utövats motionsaktiviteter i form av boule på onsdagar vid Ringbadet när vädret varit tjänligt och bowling varannan måndag i Sunnerbohallen Ljungby.

Det har anordnats uppskattade bjudningar på Åbrinken och Bergagården med kaffe, hembakat kaffebröd och underhållning av Glada Toner.

Veteranvetartävlingen gick av stapeln den 27/4. Från Berga PRO deltog Tryggve Gunnarsson, Anita Östlund och Gunvor Ahlbin. Ryssby segrade med 18 poäng, Berga kom tvåa med 15 poäng, Ljungby trea med 13 och på fjärde plats kom Angelstad med 11 poäng.

Den 18/5 inbjöds nya medlemmar till Lagans Kafé'. Det var 11 st. tillsammans med styrelsen som kom dit.

Ljungby PRO har firat 60-årsjubileum i Hembygdsparken Ljungby. Berga, Ryssby och Angelstad uppvaktade med stor blomsterkorg.

Det arbete vår duktiga festkommitté' har åstadkommit har gett oss följande intressanta och trevliga upplevelser i år i form av resor och utflykter:
- Ett besök på begravningsmuseét med eftermiddagskaffe.
- En "Gökafton" med medhavd kaffekorg, korv, bröd och önskad dryck. Det blev tipsrunda, ballongskjutning med pilar, hästskokastning och lotterier
- Sommarutflykt till Båstad och friluftsteatern "Kärlek på internet". Middag intogs på Gästgiveriet i Hishult på vägen dit.
- Höstfest på Apladalen i Värnamo med eftermiddagsfika.
- Julbord på Apladalen med god mat och stämning, tomtar och julklappar.

Den 19/3 utanför Bergahallen samlades in ytterligare namnunderskrifter i syfte att driva kampen vidare mot orättvis beskattning av våra pensioner.

Berga PRO har under år 2010 fått 7 nya medlemmar. 5 har avlidit och vi har för närvarande 129 medlemmar i föreningen.

Den ekonomiska rapporten avlägges av Gunvor Albihn.

Styrelsen vill framföra ett varmt tack till dem som genom ett visat engagemang och intresse hjälpt oss att föra Berga PRO vidare. Det är styrelsens förhoppning att vår förening skall växa och utvecklas genom att vi gemensamt tar tillvara medlemmarnas kunskap och intressen.

Dag som ovan

Gun-Britt Cederholm sekreterare Berga PRO

Lokala medlemsförmåner

I medlemsskapet i PRO ingår en mängd bra förmåner och rabatter.

Här fyller ni i era lokala förmåner.

Det här får du som medlem i PRO

Bli en del av gemenskapen med cirka 270 000 medlemmar. Ta del av ett brett utbud av aktiviteter över hela Sverige. I medlemskapet ingår också en mängd förmåner.

- 8 nummer av PRO pensionären

Som medlem får du Sveriges största tidning för pensionärer - PROpensionären!

- PRO Folkhögskola Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kanske är det nu det är dags att gå den där skrivarkursen, bättra på engelskan eller slipa ordentligt på golftekniken?

- Kostnadsfri datasupport bara för medlemmar

Som medlem har du tillgång till PRO:s egen datasupport. Supporten är öppen varje vardag kl. 8 - 18 och är helt kostnadsfri. Kontakt: 0771-171 171

- Rabatt på utlandsresor Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

PROmedlemsresor är PRO:s egen resebyrå. I vårt utbud finns resor som passar olika intressen och plånböcker, med allt från aktiva resor till solsemestrar.

- Förmånliga försäkringar

Genom PRO Försäkringar kan du som medlem teckna fem olika försäkringar som är skräddarsydda efter dina förutsättningar och önskemål.