Förening Ljungbyholm

Norden Machinery AB 16 mars 2023 2023

Första maskinen på Arenco/Norden

Foto: A-C Kittel-Olsson

Torsdagen den 16 mars åkte 28 nyfikna medlemmar till Norden Machinery AB för ett studiebesök. Vi blev väl emottagna och Håkan Carlsson blev vår guide under besöket. Historien börjar 1877 med att Arenco startar i Kalmar och 1980 tar Norden över verksamheten. Bilden ovan är en av de första maskinerna som användes vid tillverkningen. Efter flera år byggde Norden nya lokaler i Snurrom och det var där vi befann oss under torsdagen. 20.000 kvadratmeter supernya och fräscha lokaler som togs i bruk 2021. En industrimiljö som är tyst, ren och trevlig att både arbeta i och besöka.
Världens snabbaste tubfyllnings- och kartonglinje tillverkas på Norden. Företaget har i över 85 år fokuserat på att utveckla rörfyllningssystem.
Bilderna nedan är exempel på tuber som tillverkats samt en bild på en del av verkstadshallen.

Ex på tuber som tillverkas.

Verkstadshallen