Förening Ljungbyholm

Christinelunds gård den 8 maj 2024

Aron Cedergren tog emot ett intresserat gäng på 34 medlemmar som ville veta mer om gårdens historia och framtid.

Aron Cedergren

Foto: A-C Kittel-Olsson

Historien sträcker sig ifrån 1750-talet och då Johan Wahlbom slog ihop flera gårdar och byggde en präktig gård som uppkallades efter hans hustru Christina - Christinelund. En fantastisk fyrradig allé mötte oss när vi anlände. Vid huvudbyggnaden möttes vi av Aron som började med att berätta om gårdens historia och de människor som byggt upp och utvecklat gården under århundradena. 1985 förvärvade paret Björn och Agneta (Arons föräldrar) gården som då bestod av en areal av 185 ha samt 102 kor. Under åren har byggnader renoverats och rustats upp, jordbruket har ökat i storlek och idag är den totala arealen 2306 ha och det finns totalt 1500 djur i gårdens ägo. Efter informationen vandrade vi runt och bjöds in att titta på och få information om produktionens alla delar, mycket intressant. Christinelund har arbetat och arbetar kontinuerligt för att bli självförsörjande på energi av olika slag samt olika vattensystem för att hushålla med vattenresurserna.
Vi tackar för ett härligt och trevligt bemötande!