Förening Graniten Kalmar

Månadsmötet 15 januari 2024

Den 15 januari var det dags för PRO Graniten att starta det nya årets verksamhet. Et 60-tal medlemmar hälsades välkomna av ordförande Tomas Nygren som efter dagordningens godkännande lämnade ordet till biståndshandläggare Ann-Charlotte Andersson. Hon talade om många uppgifter man kan få hjälp med om krafterna försämras. Hemtjänst, matsevice, färdtjänst mm. samt hur viktigt det är att träna balans och styrka. Sedan blev det sjuksköterskan Elisabeth Englunds tur att tala om vad hemtjänsten erbjuder, hur man kan få hjälp av bland annat apoteket vad gäller att underlätta för oss att hålla reda på doseringen av mediciner, om olika boendeformer mm. Magnus Kaliff, polis i Kalmar talade om ett stort problem idag, nämligen olika sätt att lura människor att lämna ut kontouppgifter och annat. Vi ska vara vaksamma och aldrig lämna ut kontonummer eller annat som kan ge åtkomst åt något av våra ägodelar. Tomas tackade för alla värdefulla uppgifter vi fått, varefter det blev "bensträckare" och fika.

Information från KPR gavs av Tomas som bl.a. talade om att Larmtjänst under 2023 fått cirka 278000 larm att hantera av 2 personer dygnet runt. Budget, välfärd och trygghet är viktiga frågor för KPR. Det rör sig om cirka 70.000 trygghetslarm per år. Mötesplats Berga erbjuder många aktiviteter och är en omtyckt samlingsplats.

Tomas undrade om det finns intresse att åka till Torsås för att se revyn TIO I TUPP 17 februari. Finns lista för intresseanmälan. Vidare finns möjlighet att följa med till Ullared 15 februari och Resa till Polen 8-15 april.

9 februari är det Pub-kväll i Skälby Röda stugan kl 18.00.

Stavgång, läsecirkel, bridge och stickkafe har startat eller är i "startgroparna".

Den 12 februari är det årsmöte. Anmäl deltagande med tanke på serveringen.

Efter sedvanlig lottdragning tackade Tomas för dagens möte och hälsade välkomna till årsmötet.

Barbro Åberg. tfn 0706943061

Det blev mycket inforation i dagens månadsmöte Foto Helmuth Petersson

Representanter från Kalmar Kommun omsorgen Foto Helmuth Petersson

Uppåt sträck efter långt sittande