Förening Graniten Kalmar

Årsmötet 12 februari 2024

.

Runt 70 medlemmar mötte upp till PRO Granitens årsmöte i Ulfåsasalen i Birgittakyrkan. Ordförande Tomas Nygren hälsade välkomna och presenterade dagordningen som godkändes av mötet. Avdelningen har 332 medlemmar varav 26 nya under 2023. Mötesförhandlingarna leddes av Bertil Samuelsson med Ulla-Britt Petersson som sekreterare. Att justera dagens protokoll valdes Janne Bengtsson och Maud Richter. Verksamhetsplanen för 2024 presenterades. Önskemål framfördes att vi kunde samarbeta med övriga PRO-avdelningar i Kalmar.

Efter att 2023 års verksamhetsberättelse, ekonomiska berättelsen samt revisionsberättelsen föredrogs beviljades ansvarsfrihet för styrelse och revisorer. Val av styrelse och förtroendevalda genomfördes helt enligt valberedningens förslag, plus fyllnadsval av 3 vakanta platser, där Maud valdes till ersättare i revisionen, Ann-Britt i konsumentkommiten och Ann-Beth i kaffedito. Även valberedningen, där Sven-Olof Gunnarsson, Gunnel Gunnarsson och Cort Obelin gjort ett fint arbete, omvaldes. Tomas kallade fram Siri, Gunvor, Kajsa och Marianne för att tacka dem för mångårigt arbete i styrelse och kommittéer. Även Gerhard, dock inte närvarande, avtackades.

Lite behövlig bensträckning blev det vid pausens kaffe med semla, varefter avdelningens trubadur Bosse underhöll med sång och gitarrspel.

Bertil Samuelsson gav en omfattande redogörelse om Folksams olika försäkringar för PRO- medlemmar, bland annat olycksfallsförsäkring som gäller till, från och under arrangemang i PRO:s regi, samt beslut om framtidsfullmakt. På Mötesplats Berga anordnas digitaldagar med storbildsvisning 8/3 om AI och bedrägerier samt 22/3 om det digitala samhället. Båda dagarna klockan 10.00-12.00. Om man vill prenumerera på Trippelskrapets lotter kan man göra det genom Graniten i stället för PRO-tidningen, vilket skulle stödja avdelningens ekonomi.

Efter sedvanlig lottdragning tackade Tomas för ett bra möte och hälsade välkomna till nästa den 11 mars.

Barbro Åberg.

Parentation Foto:Tomas Nygren