Förening Nässjö

Studiebesök

PRO besökte Prysmian 5 mars 2024

36 intresserade medlemmar från PRO Nässjö besökte Prysmian, f.d. Draka Kabel, på Södergårdens industriområde.
HR Advisor Kristina Hellqvist började med att informera om företagets säkerhetsföreskrifter för besökarna där alla fick bära en varselväst.

Besökarna delades upp i tre grupper där Kristina tillsammans med två medarbetare visade runt i produktionslokalerna. Produktionen av kablar och specialkablar ökar varje år i och med elektrifieringen av samhället och i företag.

Företaget startade 1870 då det hette Liljeholmens Stubinfabrik i Stockholm. 1977 flyttades fabriken till Nässjö och hette då ASEA Kabel. 1999 ändrades namnet till Draka Kabel och från 2011 heter företaget Prysmian Group.
Totalt i gruppen finns det 112 fabriker världen runt med ca 30,000 anställda och en sammanlagd omsättning på 16 miljarder EURO. I gruppen ingår Prysmian Group Sverige AB i Nässjö med en omsättning på ca 2,5 md SEK. Anläggningen i Nässjö har ca 200 anställda, varav ca 150 kollektivanställda. Ett hundratal av dessa jobbar 4-skift i tillverkningen.
PRO:s ordförande Karl-Evert Gustavsson tackade för besöket som avslutades med information samt kaffe och kaka.