Förening Nässjö

aPROpå Tisdagen den 24 oktober kl 14:30

Temat är "Våldet går inte i pension" och vi får besök av Brottsofferjouren som vill sprida kunskap om brott som riktar sig mot äldre och hur deras organisation stöttar de utsatta.

Vid aPROpå tisdagen den 28 mars handlade programmet om den stora branden i Nässjö 1892.

80-talet medlemmar hade lockats till Parkgården vilken gjorde att det blev litet trångt men mycket trivsamt i lokalen.

Carola Wilhelmsson gjorde inledningsvis en beskrivning av hur det såg ut i det lilla municipalsamhället från det att järnvägen kom dit och fram till den ödesdigra dagen 27 maj 1892. Margareta Ram läste den artikel om branden som Josef Rydén gjort i tidskriften Då och Nu i Nässjöbygden när 45 bostadshus brann ner och 500 människorna blev hemlösa.

Därefter fick vi se bilder från och höra hur Eksjö-tidningen och Smålands Allehanda beskrev brandförloppet och släckningsarbetet samt hur man organiserade en nödhjälpskommitté med insamlingar till nödställda.

Många av byggnaderna var oförsäkrade och för flera saknades också försäkringar för lösöret. Utöver pengar och andra förnödenheter ordnade man matbespisning och bostäder till de hemlösa människorna. Centralskolan stängdes och här inkvarterades 7 barnfamiljer. Militären från Eksjö bidrog med tält.

Bilderna på det ödelagda området med alla kvarlämnade murstockar berörde deltagarna djupt och vid kaffebordet vidtog många diskussioner om hur man ändå lyckades bygga upp ett nytt liv och även om hur det ser ut i Nässjö nu drygt 130 år senare. Mötet avslutades med dragning på bricklotteriet och vinsterna var denna gång påskblommor, påskgodis sant skraplotter.

aPROpå

Margareta Ram och Carola Wilhelmsson