Förening Nässjö

PRO Nässjö firade 80-årsjubileum.

Karl-Evert Gustavsson kunde hälsa drygt hundra medlemmar välkomna till kvällens festligheter när PRO Nässjö firade sitt 80-årsjubileum på Hotell Högland.
Egentligen firades två jubileer. Den första mars 1942 bildades Sveriges Folkpensionärers riksorganisation i Malmö. Bara fyra månader senare, den 15 juli 1942, bildades Nässjöorganisationen som en av de första i Sverige och den första i Jönköpings län. 1965 ändrades namnet till Pensionärernas Riksorganisation; i dagligt tal PRO.
En hyllning med varma gratulationer kom från den nyvalde riksordföranden i PRO Åsa Lindestam.
Festdeltagarna bjöds på mycket god mat och trevlig underhållning av fyra musiker. Kurt-Arne Wahlgren föredrog en historik om PRO Nässjö och speciellt om de sista åren och om problemen att hålla i gång föreningslivet under pandemin med covid-19.
Hjördis Olin läste ett kåseri om äldrevården.
Karl-Evert Gustavsson tackade alla som kommit och på olika sätt medverkat till att göra PRO:s 80-årsjubileum till en festlig och lyckad tillställning.

Text : Rolf Wilhelmsson

Bild: Babette Estunger. Musikerna bjöd på många svängiga låtar.