Förening Torvalla

PRO-Vetarna 2023

Personer framför träd

2023-11-01
PRO Torvalla deltog i riksfinalen i Stockholm den 1 november 2023.
2023-11-01 Riksfinal PROvetarna i Stockholm
Frågorna | Läs här Pdf, 344.3 kB, öppnas i nytt fönster. | Svaren |Läs här Pdf, 137.8 kB, öppnas i nytt fönster. |
Vinnare PRO Torvalla. Poängtavla | Läs här Öppnas i nytt fönster. |
Prisutdelare Ordförande i PRO Åsa Lindestam
Ola Nilsson i blå jeanskjorta ansvarig för tävlingen och
Vinnarlaget till höger i bild med Jan Wrang till väster, Herbert Almgren och Maria Frank.
PRO Riks, länk till artikeln om riksfinalen! Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Lyssna på Radio Jämtlands reportage | Lyssna här Öppnas i nytt fönster. |
PRO vetarna.
Man kan säga fjärde gången gillt för detta lag som även i år kämpat sig till seger denna kluriga tävling. Vinst i distriktsmästerskap, regionmästerskap och som kronan på verket seger i riksmästerskapet i Stockholm. Första året vi skulle tävla i riksmästerskapet blev vi snöpligen sittande kvar på Östersunds flygplats då dimman låg tjock över oss. Men sedan tog vi hem brons de två följande åren och i år kapade vi till oss det eftertraktade guldet. Det var med stor spänning för undertecknad eftersom jag i år ersatte Erik Rääf som drabbats av ohälsa.

Vårt lag bestod i övrigt av Jan Wrang och Herbert Almqvist. Det är en frågesport med 36 frågor i tolv kategorier. Det kommer alltså tre frågor åt gången och dessa ska besvaras inom 2 minuter. Det är ganska så svettiga minuter för det gäller att ta fram sitt bästa komihåg och skriva svaren. Slutet gott, allting gott. Så kändes det när vi belönades med guldmedaljer, vandringspokal i guld och frikostiga presentkort.

Sammantaget är det en utmanande och rolig tävling där man också får resa runt och se lite av det övriga Sverige. Regionmästerskapet gick i Umeå i oktober och sedan Stockholm 1 november. Vi hoppas naturligtvis att kunna ställa upp med ett lag nästa år också.

Maria Frank.
2023-08-29
PRO Torvalla, PRO-vetarna.
Den 29 augusti åkte PRO-vetarlaget till Umeå och regionfinalen.
Fem lag tävlade mot varandra, Medelpad, Ångermanland, Jämtland, Västerbotten och Norrbotten. Vart och ett lag kämpade för att försvara sitt landskap. Det blev en hård match med 36 frågor av vitt skilda slag. Jämtland låg bra till från början och kunde behålla ledningen genom hela tävlingen. Både Medelpad och Västerbotten nosade oss i hasorna men fick se sig slagna till sist. Tävlingen innehöll 36 kluriga frågor av skiftande natur. Slutställningen blev: Jämtland 27 poäng, Västerbotten 26 poäng och Medelpad 25 poäng.

Vårt lag bestod av Herbert Almgren, Jan Wrang och undertecknad. Så jag känner mig omåttligt stolt att få skriva det här referatet! I mitten av november åker vi till Stockholm och riksmästerskapet där vi återigen ska försvara de Jämtländska färgerna. Vi hörs!

Maria Frank

Lag Jämtland från vänster Jan Wrang, Herbert Almgren och Maria Frank.
Prisutdelningen från vänster Herbert Almgren, Maria Frank och Jan Wrang. Prisutdelare PRO Tegs ordförande Gunilla Eriksson.

Se frågor och svar från regionfinalen 29/8 | Läs här Pdf, 106.2 kB, öppnas i nytt fönster. |
Läs också på PRO Tegs webbsida om tävlingen | Läs här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. |
------------------------------------------------------------------------------------------------------

2023-05-30 Distriktsfinal PRO-Vetarna, tävlingen genomfördes på Travet i Östersund. Vinnarlag PRO Torvalla! Se lagplacering | Läs här Pdf, 486.9 kB, öppnas i nytt fönster. |
Läs frågor och svar från tävlingen | Läs här Pdf, 968 kB, öppnas i nytt fönster. | Länk till annan webbplats.

Vinnarlaget 30 maj

Reserv Maria Frank, Herbert Almgren och Jan Wrang. Foto: Ove Strid

Regionfinalen i PRO vetarna blir den 29 augusti i Umeå!