Förening Teg

PRO Jämtland vann PRO Vetarnas uttagningstävling för Norra regionen. Efter vinsten delade PRO Tegs ordförande Gunilla Eriksson ut rosor och 2 Trippelskraplotter var till de glada vinnarna från vänster Herbert Almgren, Maria Frank och Jan Wrang. Foto: Agneta Tenghall Fridner

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Regionfinal för Veteranvetarna från Norrland

29 augusti kl. 13.00 avgjordes PRO:s Regionfinal i Veteranvetarna. De tävlande lagen kom från Norrbotten, Västerbotten, Ångermanland, Jämtland och Medelpad. Vinnande distrikt blev Jämtland. Men tävlingen var jämt och helt oviss ända in på sista frågan.

Frågorna kom centralt ifrån och var samma för alla regioner. Deltagarna svarade på frågor inom 12 ämnesområden. Varje ämne hade tre delfrågor. Lagen hade endast två minuter på sig att skriva ned svaren. Exempel på frågor: Vad heter sundet mellan Norra Ishavet och Stilla havet? Vilket var det först jetdrivna Passagerarplan som användes av SAS?

För att åhörarna skulle kunna ta del av frågorna hade de scannats in och kunde efter varje delfråga visas på storskärm och rätta svar delges av domaren Kjell Hansson Mild.

Domare för Tävlingen var Kjell Hansson Mild

Region Norrlands tävling arrangerades i år av PRO Västerbotten. Ansvarig förening för evenemanget var PRO Teg som sedan tidigare är van att ordna med dessa tävlingar och att Umeå ligger bra till för kommunikationer.

PRO Teg ansvariga för att rätta frågorna

Innan tävlingen startade intogs lunch som Kerstin örn Andersson och Gerd Lindahl ansvarade för. Efter tävlingen fick man kaffe och kaka.

PRO Jämtlands lag

Vinnande lag från region Norrland blev PRO Jämtland som bestod av Herbert Almgren, Maria Frank och Jan Wrang, de samlade ihop 27 poäng.

Västerbottens lag

PRO Västerbotten, vars lag kom från PRO Lycksele, följde tätt efter på 26 poäng.

PRO Medelpads lag

PRO Medelpad fick 25 poäng

PRO Ångermanlands lag

PRO Ångermanland fick 24 poäng

PRO Norrbottens lag

PRO Norrbottens lag samlade på sig 19 poäng.

Nu återstår riksfinalen som sker i november då alla vinnande lag från regionerna i Sverige ska tävla för att bli mästare.

Text: Gunilla Eriksson