Förening Lugnvik Jämtland

2024-05-23

penseer

Foto: Pixabay

Den 23 maj var det PRO Lugnviks tur att få Mats Hurtig som underhållning. Nästan50 förväntansfulla medlemmar kom till månadsmötet. Ordförande Anitha Olofsson hälsade alla välkomna och ett särskilt välkommentillbaka till Ingegerd Lundebo som är åter efter armbrottet.

Anitha informerar om vad som hänt sedan senast, bland annat att föreningenprotesterat mot indragningen av busslinje 8. Elsy Johansson läser upp den skrivelse som vi skickat till Länstrafiken, Region Jämtland-Härjedalen och Östersundskommun.

Efter en god lunch samt kaffe och kaka så var det då dags för dagens huvudnummer; Mats Hurtig som berättade om sina 50 år i underhållningens tjänst.Han upptäckte tidigt att han tyckte det var roligt att anordna fester och att roa folk. Det började med skoldanser och små roliga föreställningar. Under 70- och 80-taletdansades det jämt och Mats ordnade danslokaler och bokade orkestrar i ca 20 år. Efter det kom revyn in i hans liv och han har jobbat med Föllingerevyn, Heimkokerevyn, Jämtrevyn och Östersundsrevyn och förstås farser medBotvidgänget i Föllinge. Dessutom jobbade han på Radio Jämtland under att antal år.Vi fick oss många glada skratt när han delgav oss minnen från de här åren samtspelade upp en del ”gubbar” han gjort i revyerna. Vilken fantastisk underhållare!

Som vanligt avslutades mötet med dragning från det välfyllda vinstbordet.Kommande arrangemang i PRO Lugnvik är 11/6 en guidad bussresa runt Östersund,den 20/6 ett månadsmöte med sill-lunch och underhållning. Under juli har vi uppehållmen 6/8 har vi en hemlig resa och 28/8 äter vi surströmming (om vi får tag i någon).Dessutom har vi 8/9 tillsammans med hembygdsföreningen Gamla Lugnvik dentraditionella höstpromenaden vid elljusspåret.

Text och foto ElsyJohansson

Hurtig