Förening Lugnvik Jämtland

Surströmming

Strömming

Foto:Pixabay

Surströmming 28 augusti 2024 (OBS! Nytt datum)

Mer information kommer senare

Surströmming 7:e september 2023

Våndan var stor hos många av Lugnviks pensionärer. Skulle det bli någon surströmming i år? Det var ju galen rusning till affärerna för att lägga beslag på den begränsade tilldelning de fick av den åtråvärda läckerheten.

Men även detta år lyckades styrelsen, efter en del möda, få tag på tillräckligt många burkar.

Så den 7/9 träffades 51 medlemmar i PRO Lugnvik för att avnjuta årets surströmming. Eller sill för dem som föredrog det. Tillbehör såsom potatis, lök, tomater, messmör och mjukt och hårt tunnbröd gick tillsammans med strömmingen eller sillen åt som smör i solsken. Som avslutning på måltiden serverades kaffe och rulltårta.

Ordförande Anitha Olofsson informerade om höstens kommande aktiviteter. De ordinarie aktiviteterna boule, spelträffar, promenader pågår som vanligt. Gåfotbollen pausas till i vår. Nytt för i höst är yoga. Månadsmöten genomförs som planerat. Närmaste aktivitet är höstpromenaden tillsammans med Hembygdsföreningen Gamla Lugnvik 10/9 och sedan trivselträffen 28/9.

Underhållningen sköttes av Jonas Glad och till viss del av hans något förkylda dotter Ella. Det var en skön blandning av äldre och nyare låtar som var medryckande och dansvänliga vilket några tog fasta på och tog sig en svängom.

Som traditionen bjuder så avslutades träffen med lottdragning från ett digert vinstbord. Och som vanligt faller turen ojämnt, en del vinner flera gånger och andra inte alls. Men inga sura miner för det, bättre lycka nästa gång……

Text: Elsy Johansson

Surtrömmingsfest

Foto: Elsy Johansson

Surströmming 25:e augusti 2022

Surströmming 25:e augusti 2022. Trots hot om spridning av corona-viruset igen så var 30 surströmmingsälskande medlemmar ivriga att få komma på kalas. Många var oroliga över om vi skulle lyckas får tag på surströmming i år då det var brist på den. Men vi lyckades och torsdag 25 augusti samlades vi i lokalen på Kopparslagargränd 2 för att avnjuta den. För dem som hellre föredrog sill så serverades även det. Tillsammans med hembakt mjukbröd, nypotatis, lök, tomater, m.m. intogs strömmingen/sillen och sköljdes ner med valfri dryck. Trivsamt småprat hördes runt om vid borden. Måltiden avslutades med kaffe och kaka.

Vice ordförande Anitha Olofsson hälsade välkommen och önskade alla smaklig måltid. Hon menade att vi får äta med andakt i år för det kanske är sista gången. Om det blir något nästa år så kanske det blir surmört i stället. Den här gången kunde vi i alla fall äta så mycket surströmming vi ville och kunde gå hem mätta och belåtna.

Studieorganisatören Acke Bäckström informerade om kommande träff 22 september med temat ”Försök inte lura mig” med deltagande av polis.

Jonas Glad skötte med den äran underhållning före, under och efter maten. Det var blandad repertoar med dansbandsmusik, rock, m.m.

Sammankomsten avslutades, som vanligt, med utlottning från ett rikligt vinstbord.

Elsy Johansson

Jonas