Förening Snöstorp-Vallås

17.8.2023 S:t Olofs Kapell besök och guidning

17.8.2023 S:t Olofs Kapell, Tylösand besök och guidning

Torsdagen den 17 augusti besökte vi S:t Olofs kapell i Tylösand. Kapellet har en mycket märklig historia, berättade Per Wiström. Det uppfördes från början som en sockenkyrka i Lidhults församling på 1700-talet och revs 150 år senare för att ersättas av en stenkyrka. Virket från det gamla kapellet köptes av en lantbrukare i socknen för att användas till bostadshus. Landsantikvarien i Halland, Erik Salvén, fick på 30-talet höra historien om det gamla kapellet och blev som besatt av tanken att återuppföra det igen. Genom ett intensivt detektivarbete lyckades han spåra det mesta av inventarierna. Han lyckades också genom idogt arbete samla in pengar till återuppbyggnaden. Den 3 september 1950 invigdes så S:t Olofs kapell i Tylösand. Kapellet drivs idag som en ideell förening med frivilliga medel, och har samarbete med Söndrums kyrka och Göteborgs stift. Efter en mycket intressant guidning avslutades eftermiddagen med kaffe och hembakat i trädgården i ett härligt väder!!

Text Birgitta Johansson
Foto Ann-Kristin och Maths Fridh